Inloggen

Bekijk de volledige versie : Terugsturen Syrische vluchtelingen is schending mensenrechten

l*ssa.sips
31st October 2013, 23:49
Honderden Syrische vluchtelingen worden aan de grens met de buurlanden tegengehouden en teruggestuurd, meldt Amnesty International in een rapport dat gisteren is gepubliceerd. Amnesty International eist meer hulp van de internationale gemeenschap aan de buurlanden zodat de grenzen voor de Syriërs open blijven.

De grote Syrische vluchtelingenstroom verhoogt de druk op de landen in die regio. Die druk proberen ze te verlichten door de vluchtelingen tegen te houden aan de grenzen en terug te sturen naar het oorlogsgebied.

"Dit is onaanvaardbaar", zegt Philip Luther, hoofd van de afdeling Midden-Oosten en Noord-Afrika van Amnesty International. "Vluchtelingen hebben recht op internationale bescherming. Hen terugsturen is een ernstige mensenrechtenschending." Amnesty International vindt dat de internationale gemeenschap deze buurlanden moet bijstaan.

Vooral de situatie in Jordanië verontrust Amnesty International. In het vluchtelingenkamp Za'atri zitten 120.000 Syrische vluchtelingen. De toegang tot water en andere basisvoorzieningen is beperkt, de criminaliteit is er hoog en slechts de helft van het aantal schoolplichtige kinderen heeft toegang tot onderwijs, luidt de organisatie de alarmbel.

Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/9616/Onrust-in-het-Midden-Oosten/article/detail/1732510/2013/10/31/Terugsturen-Syrische-vluchtelingen-is-schending-mensenrechten.dhtml (31/10/2013)

Mening: De mensenrechten omvatten rechten waarop iedereen aanspraak kan maken, ongeacht de herkomst, nationaliteit of andere kenmerken. Mensen hebben bijvoorbeeld recht op leven en bescherming. Naar mijn mening is de houding van de buurlanden ten opzichte van de Syrische vluchtelingen onaanvaardbaar. Deze mensen proberen uit het land van oorlog te vluchten, en hier hebben zij ook recht op. Deze vluchtelingen zouden internationaal beschermd moeten worden. Begrijpelijk is de grote druk bij de buurlanden van Syrië, maar om de vluchtelingen dan meteen terug te sturen naar een land van oorlog is volgens mij niet de correcte oplossing. Het is een enorm moeilijke situatie maar het zoeken naar oplossingen is naar mijn mening noodzakelijk.