b*itt.g
30th October 2013, 11:26
De hervorming van het secundair onderwijs pakt het watervalsysteem niet ten gronde aan. Dat stelt de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) in een advies aan Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A), zo schrijft De Tijd.
De Vlaamse regering heeft afgesproken dat de toekomstige richtingen niet meer onder de noemers aso, tso of bso vallen. Zo wil ze het watervalsysteem tegengaan, waarbij leerlingen beginnen in het algemeen secundair onderwijs en ‘zakken’ naar het technisch of het beroepsonderwijs. De richtingen worden ingedeeld op basis van hun domein, zoals taal, en op basis van hun doel, zoals de arbeidsmarkt.
Maar dat plan heeft volgens de onderwijswereld geen zin als de perceptie blijft. ‘Louter een verandering van structuren, zoals voorgesteld in het masterplan, zal de perceptie van een waterval in het secundair onderwijs niet wijzigen’, stelt de Vlor, waarin alle onderwijsorganisaties zetelen.
Een richting die mikt op doorstroming naar de arbeidsmarkt zal net zoals een tso- of bso-richting als een ‘zwakke’ richting worden beschouwd, ook al schreeuwt de arbeidsmarkt om technische profielen.
De Vlor vreest zelfs dat de hervorming de perceptie van de onderwijswaterval nog versterkt. Het toekomstige studieaanbod maakt immers een onderscheid tussen richtingen die naar de arbeidsmarkt en richtingen die naar het hoger onderwijs leiden.
De Vlor adviseert daarom om sterker in te zetten op bewustmaking en het benadrukken van een positieve keuze.
Bron: De Standaard Online, 30 oktober 2013, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131030_00816552
Mening:
Langs de ene kant vind ik dit een goede verandering. Deze richtingen bereiden de leerlingen meer voor op de toekomst, en vergemakkelijkt het kiezen naar een verdere studierichting of beroep.
Maar langs de andere kant zullen er altijd zwakke richtingen blijven, subjectief dan toch. In ASO, TSO of BSO wordt BSO beschouwd als de zwakke richting, terwijl dit ten zeerste niet is. BSO heeft andere talenten dan degenen in ASO en TSO.
Omdat er een scheiding gaat zijn tussen richtingen die leiden naar de arbeidsmarkt en richtingen die leiden naar het hoger onderwijs, wordt er alweer een onderscheid gemaakt tussen richtingen en zal alweer de richting die leidt naar de arbeidsmarkt de zwakke richting worden. Dit valt gewoonweg niet te voorkomen.
De Vlaamse regering heeft afgesproken dat de toekomstige richtingen niet meer onder de noemers aso, tso of bso vallen. Zo wil ze het watervalsysteem tegengaan, waarbij leerlingen beginnen in het algemeen secundair onderwijs en ‘zakken’ naar het technisch of het beroepsonderwijs. De richtingen worden ingedeeld op basis van hun domein, zoals taal, en op basis van hun doel, zoals de arbeidsmarkt.
Maar dat plan heeft volgens de onderwijswereld geen zin als de perceptie blijft. ‘Louter een verandering van structuren, zoals voorgesteld in het masterplan, zal de perceptie van een waterval in het secundair onderwijs niet wijzigen’, stelt de Vlor, waarin alle onderwijsorganisaties zetelen.
Een richting die mikt op doorstroming naar de arbeidsmarkt zal net zoals een tso- of bso-richting als een ‘zwakke’ richting worden beschouwd, ook al schreeuwt de arbeidsmarkt om technische profielen.
De Vlor vreest zelfs dat de hervorming de perceptie van de onderwijswaterval nog versterkt. Het toekomstige studieaanbod maakt immers een onderscheid tussen richtingen die naar de arbeidsmarkt en richtingen die naar het hoger onderwijs leiden.
De Vlor adviseert daarom om sterker in te zetten op bewustmaking en het benadrukken van een positieve keuze.
Bron: De Standaard Online, 30 oktober 2013, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131030_00816552
Mening:
Langs de ene kant vind ik dit een goede verandering. Deze richtingen bereiden de leerlingen meer voor op de toekomst, en vergemakkelijkt het kiezen naar een verdere studierichting of beroep.
Maar langs de andere kant zullen er altijd zwakke richtingen blijven, subjectief dan toch. In ASO, TSO of BSO wordt BSO beschouwd als de zwakke richting, terwijl dit ten zeerste niet is. BSO heeft andere talenten dan degenen in ASO en TSO.
Omdat er een scheiding gaat zijn tussen richtingen die leiden naar de arbeidsmarkt en richtingen die leiden naar het hoger onderwijs, wordt er alweer een onderscheid gemaakt tussen richtingen en zal alweer de richting die leidt naar de arbeidsmarkt de zwakke richting worden. Dit valt gewoonweg niet te voorkomen.