PDA

Bekijk de volledige versie : Professoren worden rocksterren in de uniefs van de toekomst


s*ebe.keersmaekers
29th October 2013, 01:04
Professoren zullen rondreizende rocksterren worden in de universiteit van de toekomst. Dat zei Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet vanmiddag tijdens een symposium over 'De Universiteit van de Toekomst' aan de universiteit van Brasilia. De wetenschappelijke bijeenkomst werd druk bijgewoond door Vlaamse en Braziliaanse rectoren en professoren.

"De digitalisering van onze samenleving is in volle gang en zal wellicht nog veel belangrijker gevolgen hebben dan de uitvinding van de boekdrukkunst", zei Pascal Smet. "Die vaststelling roept tal van vragen op. Over het businessmodel van uitgevers van schoolcursussen, maar ook over de kwestie of er voortdurend nieuwe aula's moeten worden bijgebouwd aan onze onderwijsinstellingen. Al blijft het fysieke contact met de proffen natuurlijk belangrijk en zullen zij door de internationale rankings misschien de status van rocksterren met een jong, internationaal publiek krijgen."

Andere belangrijke vragen volgens Smet zijn of universiteiten zich moeten specialiseren en of ze moeten fuseren om de internationale competitie aan te gaan. En wie sponsort het wetenschappelijk onderzoek: de overheid of de industrie?

Goede leerkrachten essentieel

Op een vraag van een Braziliaanse professor over het Vlaamse middelbaar onderwijs antwoordde Pascal Smet dat jammer genoeg te weinig jongeren kiezen voor een loopbaan in het onderwijs. "Maar zeer binnenkort keurt de Vlaamse regering een besluit goed waarbij mensen uit de privésector 20 jaar anciënniteit mogen meenemen als ze overstappen naar het onderwijs. Goede leerkrachten zijn namelijk essentieel om de kwaliteit van ons onderwijs, het op één na beste van Europa volgens de OESO, te garanderen", aldus nog minister Smet.

Bron : demorgen.be

Mening : Dat goede leerkrachten essentieel zijn in het onderwijs, kan ik alleen maar beamen. Als student BASO kan ik erover meespreken dat de functie van leerkracht meer inhoudt dan enkel het lesgeven. Een leerkracht is een bemiddelaar, een luisterend oor, een coach, etc. Voldoende contacttijden met deze persoon zijn dan ook van groot belang. Met dit in het achterhoofd betwijfel ik de (overroepen) positieve gevolgen van de digitalisering in het onderwijs. We moeten vooruit en de technologie mag zeker niet blijven stil staan maar het baat me zorgen dat de authenticiteit van het beroep 'leerkracht' steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.