PDA

Bekijk de volledige versie : GO! wil meer aandacht voor diversiteit in lerarenopleiding


L*en.Daems
29th October 2013, 00:22
GO! wil meer aandacht voor diversiteit in lerarenopleiding

Interculturaliteit moet een plaats krijgen binnen alle vakken van de lerarenopleiding. Dat zeggen het Minderhedenforum en het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!), naar aanleiding van een studie, waar de ochtendkrant van De Standaard vandaag over berichtte. Daaruit blijkt dat vooroordelen de schoolcarričre van leerlingen met een migratieachtergrond belemmeren.

‘Sommige opleidingen besteden er nauwelijks aandacht aan, anderen stoppen het in een apart vak’, zegt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum. ‘Wij willen een geďntegreerde aanpak: in elk vak moeten leerkrachten in spe weten dat ze voor een diverse klas zullen staan.’

Woordvoerster van het GO! Sarina Simenon treedt het Minderhedenforum bij. Er moet volgens haar meer aandacht komen voor diversiteit en interculturaliteit in de lerarenopleiding. Ze voegde er aan toe dat er GO! wel al pedagogische begeleiding en nascholing geeft aan leerkrachten over omgaan met diversiteit in de klas.

Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen, waarover deze krant vandaag berichtte, blijkt dat veel kinderen van Turkse en Marokkaanse origine zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd voelen. De studie, bij meer dan 11.000 scholieren, waarschuwt dat ze zich daardoor minder aantrekken van school, hoewel ze aanvankelijk meer gemotiveerd zijn dan autochtonen.

Definitie van diversiteit ontbreekt

'Er lopen al projecten', laat Söhret Yildirim van het ENW weten.'We moeten in de eerste plaats die bestaande projecten opvolgen en monitoren. Momenteel is er veel te weinig structurele opvolging van lopende initiatieven omtrent interculturaliteit en diversiteit', aldus Yildirim. 'Het probleem voor de lerarenopleidingen is dat een definitie van diversiteit ontbreekt.'

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131028_00813216
Datum: 28-10-2013

Mening: Ik vind het positief dat ze meer aandacht willen geven aan diversiteit en interculturaliteit in de lerarenopleiding. Het is inderdaad niet gemakkelijk als leerkracht als je in een diverse klas komt en je bent hier niet op voorbereid. Daarom is het goed om de interculturaliteit een plaats te geven binnen de vakken van de lerarenopleiding. Alleen zou ik het niet in elk vak integreren. Dat wordt een beetje te veel van het goede. Het is een heel belangrijk aspect maar als je binnen elk vak rond diversiteit moet gaan werken, kruipt daar heel veel tijd in. Tijd die we misschien zelfs niet hebben. Ik zou het dus bij enkele vakken houden, zo zijn de toekomstige leerkrachten toch voorbereid op de diversiteit in een klas. Het kan de leerlingen ook alleen maar ten goede komen als de leerkrachten er nog beter mee leren omgaan want blijkbaar voelen sommige allochtone kinderen zich niet gerespecteerd in de klas. Dit is toch echt wel een probleem want zo worden die kinderen niet gemotiveerd. We moeten er dus zeker aan werken want het is essentieel dat ieder individu zich goed voelt in de klas-en schoolomgeving.

Heleen.Mariën
29th October 2013, 00:28
Ik kan me wel vinden in de mening van Naima Charkaoui. In de lerarenopleiding wordt de aandacht al wel gevestigd op diversiteit, maar dat is dan vaak in zeer beperkte mate. We leren wel heel wat over diversiteit op gebied van leerstoornissen, maar niet echt over allochtone leerlingen. Misschien is het wel verstandig om eens extra lessen daarrond te voorzien. In het derde jaar is tijdens Focus Op Zorg een leerkracht komen spreken die lesgeeft op een OKAN-school en daar heb ik toch al heel wat uit geleerd. Toch zou ik op sommige problemen die ze aanhaalde niet weten hoe ik moet reageren. Ik vind wel niet dat het voor elk vak nog eens apart moet worden ingelast, maar toch wel voor je twee hoofdvakken. Bij allebei moet je toch wel rekening houden met andere aspecten.

Tinne Sysmans
29th October 2013, 11:38
Langs de ene kant ben ik het er helemaal mee eens, aangezien elke leerkracht ermee gaat geconfronteerd worden. Wij willen het wel de op de juiste manier aanpakken, maar als we nooit echt hebben geleerd hoe dat moet, is dat toch wel moeilijk. Je kan natuurlijk ook niet op elke situatie voorbereid zijn, maar er zouden toch meer voorbeelden naar voor mogen komen tijdens de lessen en dit liefst dan met mogelijke oplossingen.
Langs de andere kant begrijp ik niet goed hoe we dat in elk vak kunnen integreren. Er zijn wel meer belangrijke onderwerpen tijdens onze lerarenopleiding en die komen ook niet in elk vak aan bod. Dat is ook helemaal niet nodig. Ik denk dat we hier wel wat meer aandacht aan zouden kunnen besteden tijdens PDV. Om er echt een nieuw vak van te maken , vind ik een beetje overdreven. Uiteindelijk gaat elke leerkracht toch nog op zijn eigen manier reageren.
Ik zou besluiten dat er zeker wat meer aandacht voor mag zijn en dat we dit eventueel zouden kunnen integreren bij PDV. Ik denk zeker niet dat er een apart vak voor voorzien moet worden.