PDA

Bekijk de volledige versie : Pascal Smet houdt bij wie spijbelt om vroeger op vakantie te gaan


S*ana.Snoeijs
28th October 2013, 10:29
Deze herfstvakantie wordt voor de eerste keer bijgehouden hoeveel en welke leerlingen ¬gespijbeld hebben om vroeger op vakantie te vertrekken. Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) heeft daarvoor een centraal registratiesysteem in het leven geroepen. Bij hardnekkige spijbelaars kan de uitbetaling van de school¬toelage worden stopgezet.
Al sinds begin van dit schooljaar wordt elke afwezigheid van elke leerling in lager en middelbaar onderwijs rigoureus geregistreerd, via het zogenaamde DISCIMUS-systeem. Vóór 1 september hield elke school die afwezigheden op haar eigen manier bij en was er absoluut geen zicht op het vakantieverzuim. Dat verandert nu helemaal. Elke school is verplicht om iedere onwettige afwezigheid van een halve dag binnen de week aan te geven aan het departement Onderwijs.

Niet alleen laat het nieuwe systeem toe om de omvang van het fenomeen in kaart te brengen, het biedt meteen de mogelijkheid om op te treden tegen de hardnekkige aanhangers van een vervroegde uittocht. Iedere leerling tussen 6 en 18 die een halve dag afwezig is, krijgt voor die periode een code 'B'. Leerlingen die in een schooljaar 10 'B's' verzamelen, krijgen automatisch begeleidingstraject via de CLB's, de Centra voor Leerlingenbegeleiding. Dat betekent concreet dat wie vijf dagen op een schooljaar ongewettigd afwezig is, het mag gaan uitleggen én op zijn gedrag aangesproken zal worden. Van leerlingen die 15 volledige of 30 halve dagen afwezig blijven - omwille van luxeverzuim of hardnekkig spijbelen - wordt automatisch ook de uitbetaling van de schooltoelage bekeken.

Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dit geen goede oplossing van Pascal Smet. In de eerst plaats zijn het de ouders die beslissen om hun kind vervroegd van school te houden en niet de kinderen zelf . Daarvoor moet men niet de kinderen straffen. Eigenlijk vind ik dat de ouders gelijk hebben, het is crisis en we kijken allemaal naar onze portemonnee. Een reis boeken 1 of 2 dagen voor de vakantie is heel wat goedkoper dan tijdens de vakantie. Misschien moet de overheid de reismaatschappijen eens aanspreken. Ik kan begrijpen dat zij winst willen maken, maar op sommige reizen moet men ineens 500 euro meer betalen. Wie word er dan gestraft? Ja, mensen met kinderen. Dat men spijbelaars doorheen het schooljaar wil aanpakken kan ik begrijpen, maar toon alstublieft een beetje respect voor de ouders die het wat minder hebben en ook een keertje weg willen.

Bron: De Redactie, Pascal Smet houdt bij wie spijbelt om vroeger op vakantie te gaan,Het Laatste Nieuws, 28 oktober 2013, (www.hln.be )

c*arlotte.meeus
28th October 2013, 12:21
Ik denk persoonlijk dat dit geen oplossing zal bieden voor het spijbelprobleem. Zoals S*ana aanhaalt, zijn het de ouders die beslissen om hun kind vervroegd van school te houden en niet de kinderen zelf. Natuurlijk zijn we in moeilijke tijden beland, wat betreft het financiële aspect. Toch vind ik dit persoonlijk geen geldige reden van de ouders om hun kinderen vervroegd van school te houden. Stimuleert dit te kinderen niet om zelf het initiatief te nemen om te spijbelen ? Naar de kinderen toe lijkt het zo, dat reizen belangrijker is dan school.
Bovendien gaat het hier ook om kinderen die hardnekkig spijbelen. Zelf heb ik ook zo een periode gehad tijdens mijn middelbare schooltijd. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit ook gevolgen kon hebben voor mijn ouders wat betreft de schooltoelage. Op die leeftijd denk je daar namelijk niet aan. Ik denk persoonlijk dat er andere maatregelen moeten getroffen worden. Het bekijken van de uitbetaling van de schooltoelage zal namelijk geen effect hebben op de hardnekkige spijbelaars, want dat is "niet hun probleem".