PDA

Bekijk de volledige versie : 8 op 10 Belgen heeft vertrouwen in koning Filip


L*ura.present
27th October 2013, 07:12
8 op 10 Belgen heeft vertrouwen in koning Filip


8 op 10 Belgen heeft vertrouwen in koning Filip Foto: BELGA
Tachtig procent van de Belgen heeft vertrouwen in koning Filip. Dat leert een enquête zaterdag van RTL-Ipsos. 64 procent van de ondervraagden verzekeren dat ze niet geschokt waren door de wens van koning Mathilde om zich te laten aanspreken met hare majesteit. Algemeen gezien, lijken de wat oudere Belgen iets minder ingenomen dan de jongeren met het nieuwe vorstenpaar.

De dag van de troonsbestijging werd door velen gezien als een succes van Filip in de wijze waarop hij overtuigde van zijn capaciteiten. “Verder waren er de reeks Blijde Intredes die een succes zijn in termen van populariteit zowel voor koning Filip als voor koningin Mathilde”, aldus Pierre Vercauteren, politoloog aan de UCL-Bergen.

74 procent van de mannen en 84 procent van de vrouwen schenkt het vertrouwen. Over de leeftijden, is de tendens vrij stabiel: 80 procent van 18-34-jarigen heeft vertrouwen in koning Filip, 82 % in de leeftijdscategorie 35-54 en 76 % bij de 55-plussers.

Het zijn de oudste Belgen die het meeste kritiek hebben op de wil van koningin Mathilde om zich te laten aanspreken met hare majesteit. Dat heeft 40 % van de 55-plussers geschokt, 34 % van de 35 tot 54-jarigen en 37% van de respondenten tussen 18 en 34 jaar.

De peiling werd afgenomen bij 1.000 personen en heeft een foutenmarge van 3,1 %.

Bron: De Standaard, zaterdag 2013/10/26

Mening
Ik vind het belangrijk dat we onze koning vertrouwen. Wat ik zeer merkwaardige vind, is dat jongere mensen de koning meer vertrouwen dan oudere mensen. Hieruit blijkt dat de jongere generatie toch 'oud' wil worden met koning Filip. Ik hoop dat Koning Filip zich als een trotse koning over zijn belgenland zal gedragen, net zoals ze dat in Nederland doen. Je kan zo bijvoorbeeld naar cultuurevenementen gaan die over heel België gevestigd zijn. Zo laat je als koning zien dat je geïnteresseerd bent in je volk.