PDA

Bekijk de volledige versie : Morgen nationale betoging tegen ‘GAS-waanzin’


E*len.backx
25th October 2013, 07:36
Morgen nationale betoging tegen ‘GAS-waanzin’


De GAS-boetes blijven omstreden. Meer dan 90 organisaties hebben opgeroepen op morgen in Brussel tegen het ‘repressieve beleid’ te betogen.

Met het protest wil TegenGas, de actiegroep die het protest organiseert, ‘de druk verder opvoeren op alle partijen in het parlement om een einde te stellen aan het ganse GAS-systeem’.

De organisatie vindt dat een gemeente niet als rechter en partij kan optreden en dat het systeem een ‘enorme willekeur’ kent. Ook het criminaliseren van jongeren stelt ze aan de kaak.

Er is nood aan echte sociale oplossingen op sociale problemen zoals overlast, staat op de website van TegenGas. ‘Sociaal zwakkere lagen worden door GAS dan ook het hardst getroffen. Repressie kan vermeden worden door preventie: investeer in werk voor iedereen, degelijk en kwaliteitsvol onderwijs, goedkope en ecologische afvalverwerking, ....’

In Gent hebben eerder een twintigtal organisaties en vakbonden 20.000 raamaffiches verspreid om het stadsbestuur op te roepen Gent ‘GASvrij’ te maken.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131023_00805351 (geraadpleegd op 2013-10-25)

Eigen mening:
Ik heb nu al heel veel over deze GAS-boetes gelezen en gehoord maar nog nooit iets positief. Vaak ging het dan over hoe belachelijk ze waren. Zoals bijvoorbeeld een boeten krijgen omdat je hond tegen een auto blaft. Dit is erover. Misschien had dit systeem wel kunnen werken maar dan hadden ze er anders mee moeten omgaan. Sommige gemeentes zijn hier te extreem mee omgegaan waardoor dit systeem volgens mij niet gewerkt heeft. Voor mij moeten deze GAS-boetes niet afgeschaft worden maar er moeten wel veranderingen komen. Er moeten strengere regels worden opgelegd wanneer je een GAS-boete kan krijgen. Niet meer omdat je bankuittreksels weg gooit of omdat je hond even los loopt maar wel om serieuzere dingen.