PDA

Bekijk de volledige versie : Eerlijkheid John van den Brom geen goed idee


Barst
25th October 2013, 01:15
Eerlijkheid John van den Brom geen goed idee


‘We hebben dit seizoen niets te zoeken in de Champions League.’ Dat zei Anderlecht-coach John van den Brom kort samengevat na het 0-5-debacle tegen Paris Saint-Germain. Een eerlijke analyse vermoedelijk, maar is het verstandig? ‘Neen’, zegt sportpsycholoog Jef Brouwers. ‘Negativisme levert negatieve gevolgen op.’


De 32 ploegen in de groepsfase van de Champions League in het voetbal hebben er elk drie wedstrijden opzitten. Even de cijfers van landskampioen Anderlecht oplijsten: drie wedstrijden gespeeld, drie verloren. Geen gewonnen, geen gelijkgespeeld. Geen enkel doelpunt gemaakt, er tien binnengekregen. Ronduit slechte cijfers, een tabel met veel nullen.


Is Anderlecht nu het enige team met nul punten?

Neen. Het Spaanse Sociedad, het Tsjechische Pilzen (dat gisteren bij Bayern München ook een 0-5 te slikken kreeg) en het Franse Marseille zitten in dezelfde situatie. Alleen Pilzen kreeg in de drie wedstrijden al meer goals binnen dan Anderlecht: elf.


Is Anderlecht nu het enige team dat nog niet scoorde?

Neen. Ook Austria Wien scoorde nog niet, maar de Oostenrijkse ploeg heeft wel al een punt. Dankzij een 0-0, inderdaad.
Vergroot


Het is niet gemakkelijk voor de trainer

De Nederlandse trainer van de Belgische landskampioen, John van den Brom, was bloedeerlijk in zijn analyse achteraf. ‘We hebben niet de kwaliteit om een rol van betekenis te spelen in de poules van de Champions League’, zei hij. Waardoor hij de verantwoordelijkheid meteen voor een deel doorschoof naar het bestuur dat in het tussenseizoen sterkhouders als Lucas Biglia, Dieumerci Mbokani en Milan Jovanovic zag vertrekken. Wie in de plaats kwam, was vooral jong en onervaren, al vond Van den Brom dat het kwaliteitsverschil niets met leeftijd te maken had.

Aanvoerder Guillaume Gillet nam vanmiddag de verdediging van zijn coach op zich: ‘Het is niet gemakkelijk voor hem. De tactische richtlijnen werden niet helemaal gevolgd, leek het wel. Het is niet evident voor Van den Brom om zoveel te verliezen dit seizoen.’


Jef Brouwers: ‘Nu is dat allemaal vernietigd’

Maar toch, het waren harde woorden van de trainer. Te hard en niet bijzonder verstandig, vindt sportpsycholoog Jef Brouwers.

‘Ik wil niet oordelen over de exacte uitspraken van Van den Brom, omdat je die altijd in een bredere context moet zien’, zegt Brouwers. ‘Maar er is één adagium: negativiteit levert alleen negatieve gevolgen op. Iets negatiefs levert nooit positieve resultaten op. Het helpt niet, dat toont elk psychologisch onderzoek aan.’


Je kan toch moeilijk positief blijven na dergelijke nederlaag?

‘Zo’n nederlaag is absoluut een onprettige ervaring, niet iets waarmee je gelukkig kan zijn. Maar als trainer moet je je troepen bijeenhouden. Een leidinggevende moet steeds ondersteunend zijn, niet afbrekend. Eventueel zijn negatieve gevolgen van zo’n analyse op korte termijn niet zichtbaar, maar op langere termijn zeker wel.’
‘Je moet echt altijd gaan voor het positieve. Iedereen denkt van zichzelf: ik behoor tot de beteren in wat ik doe. Ook al tonen de feiten het omgekeerde aan, je moet blijven investeren in wat je mensen wél kunnen.’


Maar toch: is het ook niet lovenswaardig om eerlijk te zijn, zoals Van den Brom leek te zijn?

‘Ik begrijp echt niet wat het positieve aspect kan zijn. De spelers hebben vorig seizoen hard gevochten om te geraken waar ze nu staan. Ze waren er ongetwijfeld van overtuigd dat ze in die Champions League iets moois konden realiseren. Nu is dat allemaal vernietigd.’


Leo Van der Elst: ‘Geen complexen’

Ex-voetballer Leo Van der Elst, voor eeuwig verbonden aan zijn strafschop die Belgie op het WK voetbal van 1986 naar de halve finale bracht, is het niet eens met het standpunt van Brouwers.

‘Ik denk niet dat het citaat blijft hangen, nee. De spelers zijn zich er echt zelf wel van bewust dat PSG van een ander niveau was, dat het geen spek voor hun bek was. Daar hadden ze echt de woorden van hun coach niet voor nodig, ze zouden die alleen kunnen bevestigen, zo simpel is het. Ik las trouwens reacties van spelers in de kranten: enerzijds haten ze Ibrahimovic om wat hij aandeed, anderzijds lees je tegelijkertijd hun bewondering voor hem.’


Dus de spelers gaan daar niet mee zitten?

‘Ze zullen er geen complexen aan overhouden, als je dat bedoelt. Ze weten dat ze hun mannetje kunnen staan in de Belgische competitie, die meer hun niveau is dat hetgeen ze gisteren meemaakten. Wat ik wél zeker weet, is dat ze absoluut niet zullen uitkijken naar de terugmatch in Parijs. Geen seconde.’


Maakte je ooit zelf een dergelijke overrompeling mee?

‘Een keer, met Club Brugge tegen Spartak Moskou. Ik weet niet eens meer wat de uitslag was, alleen dat het een heel raar gevoel gaf. Ik dacht dat ze met twaalf of zelfs dertien op het veld stonden. Ik heb nooit zovaak naar de klok gekeken als tijdens die match met het idee: dat dat hier maar snel gedaan is.’


DSAvond, 24-10-2013 (Diederik Van Vaerenbergh)