PDA

Bekijk de volledige versie : Is Banksy dan toch eindelijk ontmaskerd?


Anna J*cobs
24th October 2013, 20:28
Is Banksy dan toch eindelijk ontmaskerd?
Is het mogelijk dat de identiteit van de Britse graffiti-artiest Banksy eindelijk achterhaald is? Een New Yorker die per toeval op Banksy's hoofdkwartier de stad stootte, beweert alvast van wel en postte een foto op Twitter. Al moet er meteen bijgezegd dat het niet de eerste keer is dat Banksy zogezegd ontmaskerd wordt.


Dat de plaats die de twitteraar ontdekte het New Yorkse hoofdkwartier is van Banksy, staat buiten kijf. Van hieruit organiseert de kunstenaar, die zijn identiteit angstvallig verborgen houdt, zijn tour door de Amerikaanse stad die een maand moet duren en vertrekken de vrachtwagens met zijn kunstwerken.

Het is ook bij de voorbereiding van zo'n actie dat Banksy ontmaskerd zou zijn, zo schrijft onder andere The Gothamist. De fotograaf zag een vrachtwagen - van de installatie 'Sirens of the Lambs' - en stapte op de mannen errond af om hen wat vragen te stellen. "Ze wilden niet echt met me praten en zeiden dat ze van niets wisten. De man op de vrachtwagen gaf de anderen instructies en had een duidelijk Britse accent. Ik kom elke week naar deze opslagplaats en heb aan de mannen die ik ken gevraagd of ze Banksy al gezien hadden. 'Hij komt hier elke dag', vertelden ze me."

The Gothamist en andere nieuwssites en -blogs denken echter dat Banksy de man links van de vrachtwagen is, omdat die het meeste zou lijken op andere, oudere vermeende foto's van Banksy.

De vrachtwagen vol schreeuwende pluchen varkens trok later door de straten van de Big Apple.
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Kunst-Literatuur/article/detail/1725891/2013/10/19/Is-Banksy-dan-toch-eindelijk-ontmaskerd.dhtml

eigen mening:
Ik vind het een beetje voorbarig om al meteen een heel artikel te maken omdat een persoon denkt te weten wie Banksy is,niet dan? Hij wil niet ontdekt worden dat is ook net de charme van Banksy, als men wist wie hij was had de media er zich ook niet zo in gegooid. Hij past in het plaatje van een "underground" persoon, zal ik maar zeggen. iedere graffiti-artiest heeft een boodschap aan de wereld, wat hij/zei anders wil, Opkomt voor mensenrechten, laat zien wat fout of juist goed is naar zijn mening, en dat allemaal onder een masker. Doordat Banksy zijn masker blijft dragen kan hij deze boodschappen nog groter dan enkel op de straten, maar in de media laten overbrengen. Bovendien zijn zijn werken vaak erg indrukwekkend en zet het vele mensen tot nadenken. En weet hij een groter doelpubliek te bereiken dan "kunst-personen en street-art personen" dat is net wat hem zo uniek maakt.