T*on.Minnen
24th October 2013, 08:23
Een op de vier vrachtwagenchauffeurs negeren het inhaalverbod bij regenweer. Maar liefst negen van de tien overtreders zijn buitenlandse chauffeurs, meldt de vrt-nieuwsdienst op basis van cijfers van automobilistenvereniging Touring.
In het buitenland bestaat dergelijk verbod niet. Mogelijk kennen de buitenlandse chauffeurs het verkeersreglement hier niet of gaan ze ervan uit dat ze als buitenlanders toch geen boete zullen krijgen. In het één-programma Volt vroeg Febetra, de beroepsfederatie, een betere signalisatie. Aan bruggen zou men panelen kunnen aanbrengen met uitleg, eventueel in verschillende talen.
Bij neerslag inhalen met een vrachtwagen verhoogt het risico op een ongeval. Het inhaalverbod voor trucks als het regent bestaat al 6 jaar. Na de maatregel halveerde het aantal ongevallen met vrachtwagens tijdens regenweer.
Bron:http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland/article/detail/1728334/2013/10/24/Veel-vrachtwagens-negeren-inhaalverbod-bij-regen.dhtml?originatingNavigationItemId=1
Verantwoording: Hier zie ik 2 belangrijke punten instaan. Ten eerste het voorbijsteken van vrachtwagens bij regenweer. Dit is echt gevaarlijk. Ik denk dat er al vele onder ons wel eens geschrokken zijn van een waterwolk die ineens voor je auto verschijnt omdat een vrachtwagen plots voorbijsteekt. Ook moet je hierbij vaak bruusk remmen wat het risico nog groter maakt. Ten tweede de onduidelijkheid van de wet voor buitenlandse chauffeurs alsook het nonchalance van deze chauffeurs. Vele onder hen weten inderdaad dat ze toch niet beboet worden en smeren daarom de regels aan hun laars. Men zou beter hier werk van maken in plaats van gasboetes te schrijven om rekeningsuitreiksels die ze in de vuilbak gooien voor de bank.
In het buitenland bestaat dergelijk verbod niet. Mogelijk kennen de buitenlandse chauffeurs het verkeersreglement hier niet of gaan ze ervan uit dat ze als buitenlanders toch geen boete zullen krijgen. In het één-programma Volt vroeg Febetra, de beroepsfederatie, een betere signalisatie. Aan bruggen zou men panelen kunnen aanbrengen met uitleg, eventueel in verschillende talen.
Bij neerslag inhalen met een vrachtwagen verhoogt het risico op een ongeval. Het inhaalverbod voor trucks als het regent bestaat al 6 jaar. Na de maatregel halveerde het aantal ongevallen met vrachtwagens tijdens regenweer.
Bron:http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland/article/detail/1728334/2013/10/24/Veel-vrachtwagens-negeren-inhaalverbod-bij-regen.dhtml?originatingNavigationItemId=1
Verantwoording: Hier zie ik 2 belangrijke punten instaan. Ten eerste het voorbijsteken van vrachtwagens bij regenweer. Dit is echt gevaarlijk. Ik denk dat er al vele onder ons wel eens geschrokken zijn van een waterwolk die ineens voor je auto verschijnt omdat een vrachtwagen plots voorbijsteekt. Ook moet je hierbij vaak bruusk remmen wat het risico nog groter maakt. Ten tweede de onduidelijkheid van de wet voor buitenlandse chauffeurs alsook het nonchalance van deze chauffeurs. Vele onder hen weten inderdaad dat ze toch niet beboet worden en smeren daarom de regels aan hun laars. Men zou beter hier werk van maken in plaats van gasboetes te schrijven om rekeningsuitreiksels die ze in de vuilbak gooien voor de bank.