PDA

Bekijk de volledige versie : Man die hoogbejaarde stiefmoeder hielp bij zelfdoding krijgt geen straf


S*ef Bruyninckx
22nd October 2013, 15:58
[SIZE=3]Man die hoogbejaarde stiefmoeder hielp bij zelfdoding krijgt geen straf[/SIZE]

De 71-jarige Nederlandse man die zijn 99-jarige stiefmoeder in 2008 hielp bij euthanasie krijgt daarvoor geen straf. Toch heeft hij zich volgens de rechtbank in het Nederlandse Zutphen schuldig gemaakt aan een strafbaar feit.

Tegen Albert Heringa was door het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) een voorwaardelijke celstraf van drie maanden geëist. In Nederland is hulp bij zelfdoding zonder tussenkomst van een arts strafbaar.

Uit liefde

De rechtbank vindt het verwijtbaar dat Heringa bij het helpen van zijn stiefmoeder bij haar zelfdoding weloverwogen de regels naast zich heeft neergelegd. Volgens de rechter heeft hij alternatieven, zoals het zoeken van een andere arts, onvoldoende onderzocht. Omdat de rechtbank er echter wel van overtuigd is dat Heringa ‘uit liefde voor zijn (stief)moeder’ heeft gehandeld, krijgt hij geen straf.

Reportage

In 2008 hielp Heringa zijn 99-jarige stiefmoeder Maria, die vond dat haar leven voltooid was, bij het beëindigen van haar leven. Hij gaf de vrouw, die niet ziek was maar niet meer verder wilde leven, malariapillen, slaappillen en een antibraakmiddel en legde alles vast op camera. Met de reportage ‘De laatste wens van Moek’, die op televisie werd uitgezonden, wilde Heringa het debat over hulp bij euthanasie aanzwengelen.

Bron: De Standaard; http://www.standaard.be/cnt/dmf20131022_00803634
Datum: 22 oktober 2013
Mijn mening: Ik begrijp het standpunt van de rechtbank om deze man niet te straffen. Ik zou als rechter er ook voor kiezen om deze man niet te straffen. Albert heeft zijn stiefmoeder willen helpen in het beëindigen van haar leven. Hij deed dat volgens mij enkel uit liefde voor haar. Zij was als een moeder voor hem, ze was er altijd als hij haar nodig had. Hij had het gevoel dat hij haar op deze manier moest helpen omdat zij zoveel voor hem heeft gedaan. De vrouw in kwestie was 99 jaar en voor haar was het leven genoeg geweest, ze was moegestreden. Ik vind het altijd heel gemakkelijk van de mensen om te zeggen dat deze man gestraft moet worden. Ze denken niet verder na over wat deze man in werkelijkheid wou doen. Ik kan zelf niet met 100% zekerheid zeggen dat ik nooit zou doen wat deze man wel heeft gedaan. Als mijn moeder of mijn vader op 99-jarige leeftijd moe zijn gestreden en ze willen een einde maken aan hun leven. Geen enkele arts wil hen helpen, wat moet je als kind dan doen? Wil je jouw ouders triestig zien omdat ze moeten blijven leven? Wil je het op jouw geweten hebben dat jouw ouders de laatste jaren van hun leven ongelukkig waren omdat jij hen niet wou helpen? Ik vind dat heel moeilijke vragen om direct op te antwoorden en te zeggen dat het fout is om hen te helpen in deze keuze.

marloe.vanherck
24th October 2013, 11:39
Euthanasie blijft een moeilijke kwestie. De mogelijkheid tot het 'aanvragen van de dood' zorgt steeds voor morele dilemma's. Dit artikel doet me denken aan het programma 'De Ronde', waar een man ook iemand hielp met sterven. Ik denk niet dat ik het zelf zou kunnen. Maar dat het slecht is, kan ik ook niet zeggen.

Dat de man niet gestraft wordt, is ergens wel normaal. Langs de andere kant gaat dit misschien wel een kettingreactie op gang zetten. En waar trek je dan de grens tussen een manier om te helpen en een moord?