PDA

Bekijk de volledige versie : Namaakstukken Banksy in minder dan één uur uitverkocht


i*is.huybrechts
22nd October 2013, 14:37
Twee artiesten maakten gisteren in New York gebruik van de hype rond straatartiest Banksy om valse versies van zijn stukken te verkopen. Dat schrijft Animal New York. In een mum van tijd was de voorraad uitverkocht.

"We zouden nooit iets hebben verkocht zonder de media-hype rond Banksy", zegt Dave Cicerelli. Samen met zijn collega Lance Pilgram verkochten ze 40 valse afdrukken aan 60 dollar het stuk. "Dat was eigenlijk de bedoeling: we wilden de visie van Banksy over hype en de waarde van kunst vervolledigen."

Vorige week had de bekende straatartiest een marktkramer ingehuurd om zijn stukken in de stad te verkopen. Amper acht exemplaren werden verkocht. De artiest maakte later bekend dat het weldegelijk om zijn stukken gingen. Voor vele kunstverzamelaars een gemiste kans.

Elk van de afdrukken van Cicerelli en Pilgram kwam nochtans met een 'Certificate of Inauthenticity', om duidelijk te maken dat het geen originele Banksy-stukken waren. Verkopers trokken zich hiervan weinig aan. Alles, ook het prijsbord, werd verkocht.

Banksy produceert elke dag ongevraagd een kunstwerk in de stad. Via zijn Instagram-account en zijn blog houdt hij zijn volgers en liefhebbers op de hoogte van de tour.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1727289/2013/10/22/Namaakstukken-Banksy-in-minder-dan-een-uur-uitverkocht.dhtml

Persoonlijke reactie:

Ik vind dit eigenlijk wel grappig om te lezen. Zo zie je nog maar is hoe onze maatschappij steunt op clichés. We kopen wat "in" is niet altijd wat we echt zelf mooi vinden. Men zou het kunstwerk gewoon al kopen omdat het een "Banksy" is...

Anna J*cobs
24th October 2013, 19:52
ik wouw dit ook posten :D bommer! :p
ik vind het vooral erg omdat Banksy zelf geen geld wil verdienen en liever onbekend blijft... er toch mensen zijn die misbruik van zijn werken maken, ik zou zelf wel graag een Banksy hebben.. maar dan een echte... het blijft een coole kunstenaar en heeft pronkstukken van werken
:rolleyes: