PDA

Bekijk de volledige versie : KULeuven ' We mogen de lat niet lager leggen'


z*hra.ozden
22nd October 2013, 13:04
32% slaagkans eerstejaars rechten
Meer studenten moeten op tijd hun diploma halen. KU Leuven-vicerector studentenbeleid Rik Gosselink: ' Je zou kunnen denken aan een verplichte, niet-bindende oriëntatieproef.

Het succes van goed onderwijs wordt eerder afgemeten aan de kwaliteit van de afstuderenden en hun succes op de arbeidsmarkt. Gaan voor hoge slaagcijfers zou eerder de druk leggen op het reduceren van de inhoud van het onderwijs. Als KU Leuven willen we ook inzetten op een goede oriëntering van de studenten en een sterk uitgebouwde studietrajectbegeleiding.

Moeten meer jongeren het eerste jaar halen?
Uiteraard willen we de percentages verbeteren. Maar de lat mag niet lager. Allereerst willen we een beter inzicht hebben in de oorzaken van lagere of juist hoge percentages. Voor sommige opleidingen is het hoge percentage het gevolg van selectie (geneeskunde), terwijl andere studies lagere percentages vertonen door het profiel van de student - bijvoorbeeld bij internationale studenten. En er zijn flexibele regelingen om studenten tijdig te heroriënteren als de resultaten in de eerste fase niet voldoen.

Bron: DMstudent 25 september 2013

Mening:
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het eens ben met het feit dat het huidige systeem tenminste aan herziening toe is. Zeker niet het vergemakkelijken van leerstof of verminderen van inhoud.
Hiermee bedoel ik dat er wat meer selectie moet gebeuren inzake doorstroming van het secundair onderwijs naar universiteiten toe. Een goed voorbeeld hiervan is, ook genoemd in het artikel, de toelatingsproef voor geneeskunde. Resultaten tonen duidelijk aan dat de slaagkansen onmiddellijk stijgen aangezien dat de vereiste voorkennis wordt getest vooraleer een student mag aanvangen met een richting aan de universiteit.
Ik wil wel zeggen dat men toch wel het democratische van ons systeem steeds als basisprincipe moet hanteren. Iedereen moet gelijke kansen blijven hebben en een niet-bindende oriëntatieproef zou een stap in de goede richting zijn. Hiermee zal de toekomstige student op zijn minst twee keer nadenken vooraleer een richting te kiezen en zal de sociale druk om een betere beslissing te nemen vergroten.
Hier kan sociale druk een positief effect hebben.