PDA

Bekijk de volledige versie : “Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk”


z*hra.ozden
22nd October 2013, 11:50
“Huiswerk legt een enorme druk op de vrije tijd van gezinnen. En niet alle ouders zijn in staat hun kinderen ermee te helpen. Daarom kunnen scholen beter helemaal stoppen met huiswerk”, zeggen kinderpsychiater Marina Danckaerts en Stefan Ramaekers, docent aan het Laboratorium voor Educatie en Samenleving (KU Leuven).

Bron: http://www.klasse.be/ouders/35892/opinie-scholen-kunnen-beter-stoppen-met-huiswerk/#.UmZDBz_N58E


Mening:
Ik ben het hier zeker niet mee eens en persoonlijk ben ik van mening dat ik daar goede redenen voor heb.
In dit artikeltje gaat het over het feit dat ouders tegenwoordig geen tijd hebben om hun kinderen dagelijks te begeleiden. Dus, beter huiswerk afschaffen.
Dit kan niet! Huiswerk opgeven ten koste van wat?
Huiswerk afschaffen volgens dit artikel om het de ouders gemakkelijker te maken en ze meer ruimte geven om hun geweten te sussen omdat ze hun kind niet de nodige aandacht willen of kunnen geven.
Een kind hebben is één ding m.a.w. iedereen kan kinderen krijgen, maar een kind opvoeden is iets anders. We leven in een veeleisende maatschappij met veeleisende jobs en carrières. Tijd te over hebben we niet, dat begrijp ik. Echter moeten we eerlijk en rationeel zijn. Een positief aspect mogen we onze maatschappij toch wel gunnen, nl. dat iedereen toch wel voldoende over individuele vrijheid beschikt op zowat alle aspecten. Voor mij is het dus ook heel simpel. Alle ouders en ouders in spe moeten maar beter nadenken vooraleer ze beginnen met kindjes. Nog belangrijker is het feit dat kinderen komen met heel veel verantwoordelijkheden. Deze verantwoordelijkheden 'dan maar afschaffen' is GEEN oplossing.
Huiswerk is er voor het kindje beter te doen begrijpen en leren en als de ouders hier geen tijd voor hebben is dat hun probleem. Zij moeten toegevingen doen en niet de kinderen en scholen.
De tijd die ze aan huiswerk besteden, als ze dat al doen, kunnen gezinnen beter besteden aan 'family quality time'. Ik ben tevens van mening dat deze 'quality time' zeer zeker zal ingevuld worden met televisie, Ipads en dergelijke meer. Bij het samen maken van huiswerk is er tenminste echte interactie tussen ouder en kind en dat is pas 'family quality time' als je het mij vraagt.
Hiermee bedoel ik niet dat het onderwerp 'huiswerk' niet kan of moet aangepast worden of dat er geen alternatieve manieren zijn, maar afschaffen is zeker een boosdoener.