PDA

Bekijk de volledige versie : Aantal wilsverklaringen euthanasie naar recordgehalte


L*ura.present
20th October 2013, 08:08
Aantal wilsverklaringen euthanasie naar recordhoogte

Tussen 1 januari 2013 en half oktober zijn in België 15.279 wilsverklaringen voor euthanasie geregistreerd. Dat is nu al meer dan het recordaantal van 12.728 registraties in 2012, zo blijkt uit gegevens van de federale overheidsdienst Volksgezondheid, waarover De Zondag bericht.

De euthanasiewet in België laat toe dat iemand een wilsverklaring opstelt om euthanasie te laten uitvoeren als hij of zij niet meer in staat is dat zelf te vragen. Vermoedelijk zal de teller eind 2013 op 18.000 staan, anderhalf keer zoveel als vorig jaar.

Volgens De Zondag kan het hoge aantal registraties verklaard worden door een groeiend bewustzijn bij de bevolking over zijn levenseinde. Het Levenseinde Informatieforum (Leif), dat een Leif-kaart met daarop verschillende wilsverklaringen aanbiedt, speelde daarin een belangrijke rol.

Ook speelt mee dat de registratie na vijf jaar moet hernieuwd worden. De eerste wilsverklaringen werden in 2008 geregistreerd

Bron: De Morgen, zondag 2013/10/20

Mening
Ik vind dat het nieuws dit artikel langs de verkeerd kant benaderd. Bij mij gaat het namelijk niet over het record aantal verklaringen. Ik vind het zeker en vast belangrijk dat mensen nadenken over de manier waarop ze menswaardig willen sterven. Ik vind de regel van om de 5 jaar veranderen niet zo goed omdat een persoon kan beginnen dementeren en dan kunnen ze zo'n blad niet meer invullen. Ik denk dat het voor vele mensen een geruststelling over de wilsverklaringen van euthanasie. Ik denk dat er ook wel vele mensen redeneren van het feit dat ze hun naasten niet al te veel zorgen of verdriet willen aandoen. Wat ik dus naar voor wil brengen, is dat het als mens belangrijk is om na te denken over het leven en niet dat het aantal wilsverklaringen voor euthanasie gestegen is.

Thomas.Schellekens
20th October 2013, 11:35
De debatten over euthanasie zijn nog lang niet gesloten. Mensen als u en ik weten dat ieder individu het recht heeft om menswaardig te sterven wanneer het leven niet meer kwaliteitsvol is. Maar toch is het morele vraagstuk over de legalisering en de uitvoering van euthanasie een knelpunt. Daarnaast heb ik ook opgevangen dat de eed van Hippocrates voor heel veel artsen een struikelblok is. Een leven "ontnemen" is nog altijd in de gewone zin van het woord een strafbaar feit en menig arts ontwijkt dit liever dan dat men het uitvoert (wat ik overigens wel kan snappen).

Carine.Smets
21st November 2013, 20:39
Ik denk dat deze stijging (inderdaad) te wijten is aan het besef dat mensen hebben over hun dood en dat ze niet in mensonwaardige toestanden willen komen. Want daar heeft niemand iets aan. Het is zoals L*ura zegt: het wordt verkeerd gebracht. Dat het om de 5 jaar vernieuwd moet worden is zowel positief als negatief. Negatief zoals L*ura zegt als mensen beginnen dementeren en positief voor als mensen (die nog 'perfect' in staat zijn) toch een andere mening hebben. Maar ik denk ook wel dat er aan de euthanasiewetten nog heel wat gesleuteld moet worden. Denk maar eens aan mensen die hun papieren voor euthanasie in orde hebben gebracht en wanneer het voor hen ondraaglijk wordt en dit gebeurt juist in een verlengd weekend, dan moeten zij wachten voor men de euthanasie zal toepassen tot na dat weekend. Dit is toch mensonwaardig dat men zulke mensen dan nog extra dagen laat afzien en de familie ook, want zij lijden er ook onder wanneer hun geliefde ondraaglijke pijnen heeft. Het is dan beter dat deze personen rustig kunnen inslapen.