PDA

Bekijk de volledige versie : Eerste hulp bij dronken ouders


S*ofie.Buyens
19th October 2013, 10:12
[SIZE=5]Eerste hulp bij dronken ouders[/SIZE]

Elke school in Oostende krijgt jaarlijks een tot twee keer te maken met een ouder onder invloed van drank of drugs aan de schoolpoort. Daarom lanceert de stad nu een vormingstraject om basisscholen met het fenomeen te leren omgaan.

“Vaak weten directeurs en zorgcoördinatoren niet hoe ze op dronken ouders moeten reageren. Deze vorming kan daarbij helpen”, zegt stedelijk coördinator drugbeleid Sophie Maricau. Ze raadt leraren aan om geen verwijten te maken of beschuldigingen te uiten als ze oog in oog staan met een ouder onder invloed. “Daar bereik je niets mee. Heel vaak ervaren de ouders dat als een bemoeienis en gaan ze in de tegenaanval. Vaak zijn ze ook bang om hun kind te verliezen.”

De zorgcoördinatoren van scholengemeenschap De Zeemeeuw volgden de vorming al. “Daarna hebben we het schoolreglement herwerkt met duidelijke richtlijnen” zegt coördinerend directeur Dominiek Olivier. “Zo kunnen scholen vóór de inschrijving ouders proactief hun bezorgdheid voor de veiligheid van de leerlingen meedelen.”

De school bundelde ook een heel arsenaal aan technieken om dronken of gedrogeerde ouders van de schoolpoort weg te lokken. “Stel ze vooral op hun gemak”, raadt Olivier aan. “Bied ze een kopje koffie aan en begin een gesprek. Zo win je ook tijd om op zoek te gaan naar andere contactpersonen, bijvoorbeeld de grootouders, om het kind op te halen.”

19-10-2013
Bron: http://www.klasse.be/leraren/38424/eerste-hulp-bij-dronken-ouders/#.UmI9RPnIZkg

Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik zelf heb het probleem van dronken ouders aan de schoolpoort nog niet ervaren of gezien, maar ik kan me wel voorstellen dat dit al eens voorkomt. Daarom is het goed dat scholen er nu op worden voorbereid zodat ze weten wat te doen als dit voorkomt. Ik wil niet direct conclusies hier uit trekken, maar als ouders hun kind dronken aan de schoolpoort komen halen, zijn ze misschien ook wel dronken op andere momenten bij hun kinderen. Je kan dit natuurlijk nooit weten, en je moet ook niet direct de politie of andere diensten inschakelen. Maar ik zou er toch zeker ook niet te licht overgaan, over dit fenomeen.