PDA

Bekijk de volledige versie : K.U. Leuven wil al tweede zit na Nieuwjaar


Jente B*sters
18th October 2013, 08:57
De K.U. Leuven bepleit een nieuwe indeling van het academiejaar, waarbij herexamens zeer kort volgen op de examens. Zo zou er kort na Nieuwjaar al een tweede zittijd komen voor wie op de examens vóór de kerstvakantie buisde. Begin juli zou de andere tweede zit doorgaan. "Het voordeel is dat studenten sneller weten of ze het halen en desnoods al kunnen uitkijken naar iets anders", zegt vicerector Didier Pollefeyt aan de K.U. Leuven.

Ook de VUB ziet het idee zitten. De UGent nam nog geen standpunt in. De Universiteit Antwerpen wil dat eerst alle didactische en maatschappelijke consequenties onderzocht worden. Als het voorstel wordt doorgevoerd, moet het academiejaar wel vroeger (begin september al) beginnen. De studenten staan er niet om te springen.

"De tweede zit volgt zo wel erg kort op de eerste zit", zegt Bram Roelant van de Vlaamse Vereniging van Studenten. "Da's een probleem als je zware pakketten moet overdoen."

Mening: Ik vind het langs de ene kant een goed plan dat de 2e zit vlak na nieuwjaar zou komen omdat de leerstof die je voor nieuwjaar niet goed genoeg gestudeerd hebt dan nog fris in je geheugen zit. Als je het dan nog eens moet leren, zal er waarschijnlijk meer kans in zitten dat je zal slagen. Je zal het dan beter doen dan dat je eerst nog een half jaar moet wachten tot in augustus om het nog eens te leren. Langs de andere kant gaat het schooljaar dan waarschijnlijk heel druk worden als je 2e zit hebt omdat je dan geen korte 'break down' hebt na nieuwjaar.

Britt.VanLooveren
18th October 2013, 11:09
Bij dit artikel heb ik toch zo mijn bedenkingen. Ik denk niet dat ze deze maatregel bij vele universiteiten of hogescholen kunnen invoeren aangezien deze meestal examens na de kerstvakantie hebben, dus een tweede zit na Nieuwjaar is onmogelijk. Dit gaat dan enkel voor studenten die met modules zitten. Het zit dan wel zo dat deze leerlingen voortdurend aan het leren zijn. Langs de ene kant zal dit wel een voordeel zijn omdat de leerstof nog niet zo ver zit, maar langs de andere kant gaat dit ook demotiverend werken bij sommige studenten. Ik denk dat er sommigen gaan denken:"Waarom nog verder studeren als ik toch al voor sommige vakken gebuisd ben?"
Ik denk dat hier toch nog eens grondig over nagedacht moet worden en uiteraard moeten ze rekening houden met de studenten hun mening.

Jente B*sters
20th October 2013, 20:25
Ik was de bronvermelding vergeten, dus bij deze;
Bron: www.hln.be