PDA

Bekijk de volledige versie : What's in a name?


Barst
1st December 2005, 22:37
Rumsfeld en de hardleerse generaal


What's in a name? Heel veel, meent de Amerikaanse minister van Defensie, Donald Rumsfeld. En hij besliste dat de Iraakse opstandelingen niet langer insurgents mogen worden genoemd.


,,Tijdens het weekeinde dacht ik zo bij mezelf'', deelde hij mee tijdens een op tv uitgezonden persconferentie, ,,dat dit woord hen een veel grotere legitimiteit geeft dan ze verdienen.'' De journalisten moesten maar eens in het woordenboek kijken, zei hij.

Zo simpel blijkt het evenwel niet te zijn om kwalijke gewoonten uit te roeien. Generaal Peter Pace, de voorzitter van de verenigde chefs van staven die naast de minister stond, zat even later al behoorlijk in de knoei. Midden in een beschrijving van de strijd in Irak, pauzeerde hij even, en zei dan enigszins gegeneerd: ,,Ik moet het woord insurgent gebruiken want ik kan nu even geen beter bedenken.''

Waarop Rumsfeld te hulp kwam: ,,Enemies of the legitimate Iraqi government (vijanden van de wettelijke Iraakse regering) - wat zeg je daarvan?'' Pace erkende zijn taalkundige meerdere: ,,Zoals de minister zei'', vervolgde hij, onder schatergelach van de aanwezigen.

Maar echt goed bij de les was de generaal blijkbaar niet, want even later gebruikte hij het verboden woord alweer. Rumsfeld toonde zich - gespeeld? - verbijsterd. ,,Sorry, sir'', zei een berouwvolle Pace. ,,Ik ben wat hardleers vandaag.''

En dat blijkbaar niet alleen taalkundig. Op een vraag over het gebruik van marteling door de Iraakse overheid antwoordde Rumsfeld dat de Verenigde Staten geen andere verantwoordelijkheid hadden dan hun afkeuring uit te spreken.

Zo zag generaal Pace het niet: ,,Het is de absolute verantwoordelijkheid van elke Amerikaanse militair die getuige is van een onmenselijke behandeling, om daar een eind aan te maken.'' Rumsfeld: ,,Ik denk niet dat u bedoelt dat ze echt tussenbeide moeten komen, enkel dat ze moeten rapporteren.'' Maar Pace herhaalde dat hij wel degelijk had bedoeld: stoppen.

Toch niet zo'n goede leerling, die generaal.


DS, 01-12-2005(esn)