PDA

Bekijk de volledige versie : Studenten zonder krediet kloppen aan bij hogescholen


J*ll.Bogaerts
17th October 2013, 07:33
Zowat 1.300 studenten hadden vorig jaar geen leerkrediet meer. Strikt gezien moeten ze stoppen, maar de hogescholen bieden hen een tweede kans. Dat staat vanmorgen in De Standaard te lezen.

1.293 studenten hadden vorig jaar geen leerkrediet meer. Zij zijn dat kwijtgespeeld na jarenlang studeren zonder te slagen. Het systeem van het leerkrediet werd in 2008 ingevoerd om paal en perk te stellen aan het langdurig en vruchteloos studeren. We zijn nu zoveel jaar later en het wordt duidelijk hoeveel studenten hun krediet uitgeput hebben.

Toch hoeft het niet het einde van de rit te zijn. Voor mensen die enkele jaren verkwanseld hebben aan de universiteit, doen de hogescholen de deur niet helemaal dicht. ‘Als wij in hen genoeg potentieel zien, willen wij hen nog een kans geven’, zegt Toon Martens, algemeen directeur van de KH Leuven/KH Limburg en voorzitter van de Vlaamse Hogescholenraad (Vlhora).

Geen geld

De hogescholen betalen daar een prijs voor, want voor kredietloze studenten ontvangen ze geen overheidsfinanciering. ‘We betalen hen door een interne verschuiving van onze middelen. Daarom pleiten we voor een bijsturing van het systeem van het leerkrediet. Bij een nieuwe start zou je 60 punten moeten terugkrijgen.’ Het aanvankelijke leerkrediet bedraagt vandaag 140 punten. Een jaar staat gelijk met 60 studiepunten.

De bijsturing zou ook ten goede komen van de studenten die gestopt zijn om te gaan werken, maar later de draad van hun *studies weer willen oppikken. Ook zij stuiten vandaag op het obstakel van een geslonken leerkrediet.

De Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), laat een werkgroep nog dit academiejaar een voorstel uitwerken voor een eenvoudiger leerkrediet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131016_075

Eigen mening:
Het leerkrediet heeft zijn voor - en nadelen. Het is een goede manier om studenten te doen inzien dat ze niet zomaar aan iets mogen beginnen, dat ze goed moeten nadenken over de studie die ze kiezen. Langs de andere kant geeft het de studenten ook niet de mogelijkheid om iets uit te proberen. Toen ik mijn keuze moest maken, had ik geen idee wat ik voor de rest van mijn leven wou doen. Hoe moest ik ineens weten wat ik wou worden? Die keuze is heel moeilijk want je kan het nooit zeker weten, je moet het proberen en dan pas kan je merken of het je echt interesseert of niet. Ik denk dat het dus niet slecht is dat studenten nog een tweede kans kunnen krijgen. Mensen die echt willen leren moet daar toch de kans voor krijgen, met of zonder leerkrediet.