PDA

Bekijk de volledige versie : Gabriëls door de mand


Barst
1st December 2005, 22:00
,,Meneer Gabriels, wees maar klein''


,,Meneer Gabriels, u hebt alle redenen om klein te zijn.'' Dat beet de voorzitter van het Vlaams parlement, Norbert De Batselier (SP.A), VLD-parlementslid Jaak Gabriels toe.


Gabriels (ex-VU, momenteel VLD en burgemeester van Bree) had bij het begin van de zitting geprotesteerd tegen de blaam die hij vorige week had gekregen. Hij was immers tweemaal tussenbeide gekomen bij een sociale huisvestingsmaatschappij om bij de toekenning van een sociale woning voorrang te geven aan een gezin dat het, volgens hem, hard nodig had. Dat strookt niet met onze deontologische code, had het Vlaams Parlement geoordeeld. Ik zou het opnieuw doen, had Gabriels gereageerd.

In het parlement gisteren protesteerde Gabriels vooral tegen het feit dat de media eerder op de hoogte waren van de blaam dan hijzelf.

,,U was uitgenodigd op de zitting, maar u verkoos weg te blijven'', antwoordde voorzitter De Batselier. Hij was hard voor Gabriels - die er nota bene van droomt om zelf parlementsvoorzitter te worden. ,,U bent hier niet zo dikwijls'', zei De Batselier nog. ,,Dus ik wil nog wel eens uitleggen wat onze regels zijn.''

De Batselier had het er moeilijk mee dat Gabriels niet deemoedig zweeg na de blaam. Bovendien schimpte de burgemeester van Bree dat het Vlaams parlement maar een lilliputterparlement was. ,,Ik vermoed dat u dan ook geen voorzitter zult worden van een lilliputterparlement'', zei De Batselier.

De vertoning was bijna live te volgen op Eén .


DS, 01-12-2005(bbd)