PDA

Bekijk de volledige versie : Universiteit Gent schaft giscorrectie af


L*en.Daems
16th October 2013, 16:15
De Universiteit Gent schaft de giscorrectie af bij meerkeuze-examens. De universiteit doet dat nadat uit een eigen onderzoek was gebleken dat het systeem, dat werd uitgevonden om het gokken tegen te gaan, niet zo eerlijk is als werd aangenomen.

Bij meerkeuze-examens met giscorrectie verliest een student punten bij een fout antwoord. Daardoor vullen veel studenten bij twijfel liever niets in, ook als ze bijna zeker waren van het goede antwoord. Goede studenten halen zo minder punten dan bij een examen zonder giscorrectie.

De Onderwijsraad van de Gentse universiteit besliste gisternamiddag daarom het systeem af te schaffen, na dertig jaar. De raad van bestuur van de UGent moet zich nog over de beslissing buigen maar de kans dat ze tegen de Onderwijsraad ingaat, is miniem. De giscorrectie zou ten vroegste begin volgend academiejaar verdwijnen.

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00793335?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding
Datum: 16-10-2013

Mening: Persoonlijk vind ik het giscorrectiesysteem ook niet goed. Goede studenten worden eigenlijk "gestraft" als ze niet 100% zeker zijn van hun antwoord. Dat is niet correct. Een student die goed studeert zal zijn punten wel behalen maar als het examen met giscorrectie werkt is de kans groter dat de punten lager zullen liggen. Als ik denk aan mijn eigen ervaringen, bleek ook dat als ik niet helemaal zeker was, ik ook niets invulde. Natuurlijk om te vermijden dat er punten werden afgetrokken. Ik vind het dus een goede zaak dat de Universiteit van Gent de giscorrectie gaat afschaffen. Ik ben er dan ook zeker van dat er nog andere hogescholen en universiteiten zullen volgen.

charlotte.vanlooy
16th October 2013, 20:01
Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet zo'n fan ben van de giscorrectie. Het is inderdaad zo dat bij enige twijfel, de leerling of student in kwestie toch liever niets invult. De vragen zijn vaak zo opgesteld dat je bij (bijna) elke vraag begint te twijfelen. :shocked:

Voor leerlingen die niet zo zeker zijn van zichzelf, is dit zeker geen goede zet. Deze leerlingen gaan door giscorrectie nog meer twijfelen aan zichzelf en denken dan misschien dat ze niet goed gestudeerd hebben ,terwijl dit (meestal) toch wel zo is.

Vragen met giscorrectie zijn in het algemeen gewoon zo opgesteld dat er twijfel kan zijn, maar eigenlijk kan dit ook nog wel iets positiefs met zich meebrengen.
Wanneer we weten dat er een toets of examen volgt met giscorrectie gaan de leerlingen misschien op een heel andere manier de leerstof benaderen. Ze gaan dan misschien kritischer om met lesinhoud.

Bovendien bestaat het echte leven ook uit keuzes. Je kan je keuze niet altijd uitstellen, want 'het leven is aan de durvers' zegt men vaak. Punten verliezen is inderdaad niet leuk, maar misschien focussen sommige leerlingen zich te hard op de vraag en durven ze daarom misschien niets meer aanduiden. Ze hebben op voorhand al bang om het foute aan te duiden, omdat ze toch niet zo 100% zeker zijn. Wel, laat het een troost zijn, in het echte leven kan je ook nooit 100% zeker zijn van iets.

c*arlotte.meeus
16th October 2013, 21:25
Ik vind persoonlijk giscorrectie een slecht systeem. Het is zo dat studenten door deze meerkeuze-examens zeer hard twijfelen, dus verkiezen ze om niets in te vullen. Desondanks het feit dat ze bijna zeker waren van het goede antwoord. Hiernaast zijn het vaak gelijkaardige antwoorden, die nog voor meer twijfel zorgen.
Hiernaast vind ik dat op deze manier de leerlingen niet voldoende overhoord worden. Er zitten namelijk geen open vragen bij en er zijn altijd leerlingen die het toch wagen om te gokken.
Aangezien ik het een slecht systeem vind, hoop ik er ook op dat het afgeschaft zal worden en dat er nog vele hoge scholen en universiteiten zullen volgen.