PDA

Bekijk de volledige versie : Luikse procureur-generaal heeft duidelijke boodschap voor organisatoren studentendope


S*fie.Vermeiren
15th October 2013, 07:57
Luikse procureur-generaal heeft duidelijke boodschap voor organisatoren studentendopen
15/10/13, 07u10 − Bron: Belga

© photo news.
De Luikse procureur-generaal Christian De Valkeneer verhoogt de toon tegen studentendopen. Er komt wellicht een vervolging van de organisatoren van de doop in Marche waarbij een jonge Franse studente een hersenoedeem kreeg nadat ze teveel water had gedronken, schrijven de kranten van de groep Sud Presse. "Er is een rode lijn die niet mag worden overschreden", waarschuwt hij.

"Als gevolg van de klacht van de ouders van Fanny, werd een dossier voor onderzoek geopend in Marche", zegt De Valkeneer. "De gerechtelijke politie verzamelt momenteel alle elementen en er zullen wellicht inverdenkingstellingen volgen in de zaak. En redelijk snel."

"De organisatoren van de doop zouden kunnen worden vervolgd voor vernederende en onmenselijke behandeling of slagen en verwondingen, opzettelijk of niet, die tot een tijdelijke of blijvende ongeschiktheid hebben geleid", aldus nog De Valkeneer.

"Ik wil een duidelijke boodschap sturen naar iedereen die dergelijke dopen organiseert. Ik wil absoluut niet de oorlog verklaren aan studentikoze folklore, maar je moet binnen de grenzen van het redelijke blijven", voegt de procureur-generaal er aan toe.

"Ik wil dat ze weten dat ze niet in een wetteloos universum leven, waar alles toegelaten is. En het is aan het gerecht om de rode lijn te trekken die niet mag worden overschreden. Voorbij die lijn moeten ze weten dat hun strafrechtelijke verantwoordelijkheid in beeld komt en dat ze mogelijk voor de rechter moeten verschijnen."


Bron: De Morgen 15/10/2013
(http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1723105/2013/10/15/Luikse-procureur-generaal-heeft-duidelijke-boodschap-voor-organisatoren-studentendopen.dhtml)

Mening: Een studentenleven zonder studentenvereniging en studentendoop kunnen we ons haast niet meer voorstellen. De doop wordt gezien als een echt inwijdingsritueel naar het studentikoze milieu.
Natuurlijk moet je naast de doop, ook nog de ontgroening doorstaan. De doop en ontgroening zijn een groepsgebeuren, die je heel leuk kunt inkleden. Deze activiteiten mogen zeker niet verdwijnen in de toekomst.
Het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven zodat het voor iedereen leuk blijft en er geen ongevallen gebeuren. Afgelopen maand stond er reeds een paar keer een artikel in de krant van een uit de hand gelopen studentenactiviteit.
Voorbeelden hiervan zijn: Fanny die hersenoedeem kreeg nadat ze te veel water had moeten drinken, Een jongen die stierf nadat hij in dronken toestand van een brug viel, ...
Ik heb helemaal niets tegen studentenverenigingen en hun activiteiten maar wees voorzichtig! Ongelukken gebeuren vaak sneller dan je denkt en helaas kunnen we de tijd niet meer terugdraaien.