PDA

Bekijk de volledige versie : Sociale partners willen C-attest afschaffen


J*ll.Bogaerts
15th October 2013, 07:42
Vakbonden en werkgevers pleiten ervoor het C-attest te vervangen door een A-attest met verplichte remediëring. Dat schrijven de sociale partners in een advies over de hervorming van het secundair onderwijs, zo meldt De Tijd dinsdag.

Ze betreuren dat het C-attest behouden blijft in de hervormingsplannen, want zittenblijven is een sterke voorspeller van de ongekwalificeerde uitstroom waarbij leerlingen zonder diploma de schoolbanken verlaten. De sociale partners vragen de Vlaamse regering een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het terugdringen van het zittenblijven.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) komt binnenkort met een actieplan tegen de ongekwalificeerde uitstroom.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00791757
Eigen mening:
Persoonlijk denk ik dat dat een C-attest niet altijd iets slecht hoeft te zijn. Het is iets dat de leerlingen moet wakkerschudden, iets om te laten zien dat ze niet zomaar kunnen slagen maar dat ervoor gewerkt moet worden. Als ze iedereen een A-attest zouden geven met verplichte oefeningen in de plaats van een C-attest wordt de lat minder hoog gelegd en dat gaat volgens mij te zien zijn in de resultaten. Als je kan slagen door minder hard te leren en dan gewoon wat oefeningen te maken in de vakantie, waarom zou je dan nog zo hard werken? De mogelijkheid om een C-attest te krijgen en het jaar terug opnieuw te moeten doen lijkt mij juist een stimulans, iets dat niet veranderd moet worden binnen het onderwijs.