PDA

Bekijk de volledige versie : Sociale partners willen C-attest afschaffen


k*rlijn.boeckx
15th October 2013, 07:40
Vakbonden en werkgevers pleiten ervoor het C-attest te vervangen door een A-attest met verplichte remediëring. Dat schrijven de sociale partners in een advies over de hervorming van het secundair onderwijs, zo meldt De Tijd dinsdag.

Ze betreuren dat het C-attest behouden blijft in de hervormingsplannen, want zittenblijven is een sterke voorspeller van de ongekwalificeerde uitstroom waarbij leerlingen zonder diploma de schoolbanken verlaten. De sociale partners vragen de Vlaamse regering een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het terugdringen van het zittenblijven.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) komt binnenkort met een actieplan tegen de ongekwalificeerde uitstroom.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00791757 - 15/10/2013

Mening: Volgens mij kan het afschaffen van een C-attest ervoor zorgen dat leerlingen beter gaan nadenken over waar ze goed in zijn en dat ze zo een betere studierichting voor zichzelf kiezen. Als een leerling bijvoorbeeld i.p.v. een C-attest een A-attest met verplichte remediëring voor wiskunde en wetenschappen krijgt, dan gaat die student nadenken over een studierichtingen te pakken zonder die vakken en dan kan hij/zij daar zijn/haar talenten beter ontplooien. Nu is een C-attest veel te negatief en haken veel leerlingen af eens dat ze het gekregen hebben. Door ze toch een A-attest te geven, blijven de leerlingen op school en studeren ze af met een diploma. Met een diploma hebben ze meer kans op werk en zo kunnen ze in de maatschappij iets betekenen.

Veronique.Peeters
15th October 2013, 18:32
Ik ben het niet helemaal eens met Karlijn. Het afschaffen van een C-attest zou willen zeggen dat elke leerling, ongeacht het feit dat deze heel het jaar zijn voeten veegt aan zijn schoolwerk, overgaat naar het volgende jaar. Ik denk dat een C-attest leerlingen er juist attent op kan maken dat het tijd is voor verandering en dat ze niet goed bezig zijn. Het is ook demotiverend voor de harde werkers, want zij zien leerlingen die hun best niet doen ook passeren naar het volgende schooljaar. Het zorgt er voor dat leerlingen niet leren hoe het er in het echte leven aan toe gaat. Je kan alleen iets bereiken wanneer je er voor werkt. Als je je best niet doet, moet je de gevolgen dragen. Dit is volgens mij niet echt de juiste manier om jongeren zoiets duidelijk te maken.

M*rel.Marissen
16th October 2013, 09:33
Persoonlijk vind ik het ook niet zo'n goed idee om C-attesten zomaar af te schaffen en ze te vervangen door een A-attest met verplichte remediëring. Zoals Veronique al zei: wanneer we iedereen, ongeacht hoe hard ze werken of ongeacht hun intelligentie, zomaar gaan toelaten om naar het volgende jaar te gaan, dan leren ze niet om te werken voor iets en dan zullen ze verwachten dat het er in het echte leven ook zo aan toe zal gaan. Daar stoten ze dan op heel wat problemen wanneer deze verwachting niet wordt ingelost.
Je zou kunnen zeggen dat het toch nog anders is omdat men hen verplichte remediëring geeft, maar in hoeverre zal dit worden nageleefd? Kan men deze leerlingen dan opeens wel een C-attest, wat dan niet meer bestaat, geven wanneer ze het volgende jaar nog steeds niet werken?
Blijven zitten is trouwens ook niet altijd een ramp. Ik ken heel wat leerlingen die zich niet goed voelden op school en op het einde van het jaar waren ze ook heel ongelukkig wanneer ze een C-attest kregen, maar het volgende jaar kregen we opeens een leerling te zien die zich veel beter voelde op school. Hij/zij had de leerstof al een keer gezien, wat het iets gemakkelijker maakte om te slagen voor bepaalde vakken en zo kon hij/zij ook af en toe eens in iets de beste zijn in de plaats van altijd maar achteraan te bengelen.