PDA

Bekijk de volledige versie : Wachtlijsten tot 2015 om te leren zwemmen


M*xime Laurent
15th October 2013, 07:09
Wachtlijsten tot 2015 om te leren zwemmen

Vandaag om 06:25 door bvb | Bron: Belga

Bijna overal in Vlaanderen hebben zwemclubs ellenlange wachtlijsten, soms zelfs tot in 2015. Belangrijkste oorzaak is dat scholen steeds minder zwemuren boeken. Dat schrijft De Standaard dinsdag.

“Wij hebben 2.100 kinderen staan op de wachtlijsten van onze zwembaden”, zegt Michael Schouwaerts van Sportoase. Dat zijn er driehon*derd meer dan het aantal kinderen dat momenteel effectief les volgt in een van de ze*ven zwembaden van Sportoa*se. “Sommige ouders schrijven weliswaar hun kinderen op verschillende lijsten in en 40 procent haakt in die lange wachtperiode af. Maar het pro*bleem blijft groeien”.

De grote vraag naar zwemles*sen voor kinderen - van water*gewenning bij kleuters tot les*sen voor twaalfjarigen - is een gevolg van het verschrompelen van het schoolzwemmen. Door de in*voering van de maximumfac*tuur kunnen de scholen slechts een beperkt deel van de kosten van buitenschoolse activiteiten doorrekenen aan de ouders. Omdat het busvervoer naar en van het zwembad soms de helft van het beschikbare budget opslokt, kiezen scholen er vaker voor maar enkele uurtjes per maand meer te gaan zwemmen, of gewoon niet meer.

Volgens Schouwaerts merken de zwemleraren een achteruitgang van de technische bagage bij de kinderen. “Vandaar de gro*te vraag naar zwemlessen. Ou*ders hebben immers de be*hoefte aan een gevoel van vei*ligheid op vakantie”.

Minister van Onderwijs Pas*cal Smet (sp.a) gaat niet ak*koord met de kritiek dat er te weinig geld is voor school*zwemmen. Hij vindt een weke*lijks zwemuur ook helemaal niet nodig.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00791759

Commentaar: Hier moeten we toch iets aan doen vind ik. Ik vind het ontzettend belangrijk dat je als kind, en vooral als mens kan zwemmen. Er zijn genoeg ongevallen die voorvallen in het water. Zwemmen is iets dat je moet kunnen en is volgens mij bijna zo belangrijk als de verkeersregels kennen en ook toepassen. Ik vind dat kinderen minstens de basis van het zwemmen moeten beheersen als ze de lagere school verlaten. Als dat niet het geval is, is een extra zwemles, naar mijn mening, nodig. Als dat niet haalbaar is om elke week te doen, dan moet het maar om de twee weken.
Als het cijfer onkundige zwemmers zo hoog oploopt en de wachtlijsten blijven toenemen, dan opteer ik ook voor een extra zwem-uur op school. Dan kunnen ze i.p.v. bijvoorbeeld een uurtje turnen, gaan zwemmen. Je bent dan ook in beweging en je leert meteen zwemmen.