PDA

Bekijk de volledige versie : Nog geen 500 van 10.000 jongeren krijgen stageplaats


j*smien.cavens
14th October 2013, 09:09
In de 10.000 stageplaatsen die de federale regering naar voren schoof als relancemaatregel, zijn nog geen 500 jongeren aan de slag. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag. Federaal minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) en haar Vlaamse collega Philippe Muyters (N-VA) geven elkaar daarvoor de schuld.

Halfweg vorig jaar besliste de federale regering in het kader van haar relancestrategie 10.000 stageplaatsen te organiseren voor jongeren zonder diploma middelbaar onderwijs. Dat moest de jongeren de kans bieden een eerste arbeidservaring op te doen.

Maar dat loopt niet van een leien dakje. Volgens de meest recente cijfers waarover De Coninck beschikt, waren eind augustus in Vlaanderen 251 jongeren in zo'n stageplaats aan de slag. In Wallonië waren dat er vier en in Brussel ging het om achttien jongeren. Volgens minister Muyters ligt het cijfer in Vlaanderen hoger. Tot eind september is sprake van 479 jongeren met een stageplaats en heeft de VDAB al 1.166 stageplaatsen aangeboden.

bron: De Morgen, 14/10/2013

Eigen mening:
Ik denk dat al mijn medestudenten het met mij eens zijn dat stageplaatsen organiseren niet echt vlot verloopt. We kunnen er allemaal van meespreken dat het regelen van onze stageplaatsen een soepje is geworden. Onze pedagogen hebben uiteraard hun best gedaan, maar de stagescholen maken het niet bepaald gemakkelijk. Als je het mij vraagt moeten er maatregelen getroffen worden wat betreft deze regelingen. Het is duidelijk dat dit zeer inefficiënt verloopt. Dit is denk ik vooral te wijten aan de povere medewerking van de stagescholen. Men zou kunnen beginnen met deze scholen te motiveren om stageplaatsen goed en op tijd te regelen. Op die manier zou heel de stageregeling veel vlotter kunnen verlopen. Het is vooral van belang voor deze studenten die stage moeten doen na hun middelbaar. Zij moeten kunnen oefenen en ervaring op doen voor ze echt kunnen gaan werken. Want we horen het deze dagen veel, werkgevers nemen amper mensen aan met weinig of geen ervaring.

Evelien.Verlinden
15th October 2013, 15:24
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat men gaat nagaan waarom de regelingen met de stageplaatsen niet van een leien dakje lopen. Zodat men hiervoor een gepaste oplossing kan bedenken, want er is duidelijk iets misgelopen. Dit kan aan een aantal factoren liggen: zo kan het profiel van de kandidaat niet overeenkomen met de stageschool, kan er een miscommunicatie optreden, zijn er conflicten ontstaan etc. Genoeg stof tot denken in ieder geval. Ik hoop dan ook dat men snel een oplossing vindt voor het probleem, aangezien deze stageplaatsen cruciaal zijn voor de jongeren die geen diploma hebben van het middelbaar onderwijs. Anders vrees ik dat velen snel zullen afhaken, zeker jongeren uit een B-richting. Dit is volledig te begrijpen. Ik zou het ook niet fijn vinden, indien er zich allerlei problemen met mijn stageschool zouden voordoen. Zeker wanneer de oorzaak buiten mijn wil om zou liggen.