PDA

Bekijk de volledige versie : Leraars krijgen toolkit om kennis Nederlands te meten


e*len.brosens
13th October 2013, 10:42
Leraars krijgen toolkit om kennis Nederlands te meten

11/10/13, 16u46 − Bron: Belga
Pascal Smet.

Om de kennis van het Nederlands van hun leerlingen te testen, krijgen leraars en scholen nieuwe meetinstrumenten competenties Nederlands. De nieuwe toolkit is nu al beschikbaar voor het secundair, maar volgend voorjaar komt er ook een voor het lager onderwijs, aldus minister Pascal Smet (sp.a).
Taalachterstand leidt tot schoolachterstand. Om tijdig taalachterstand op te merken bij leerlingen, komen er vanaf volgend schooljaar taalscreenings voor leerlingen die instappen in het basis- of secundair onderwijs.

Toekomstmogelijkheden
Secundaire scholen kunnen dan bijkomende verplichte lessen Nederlands opleggen voor wie taalachterstand heeft bij de overgang naar het secundair. Basisscholen kunnen leerlingen met een taalachterstand tot één jaar lang een verplicht taalbad Nederlands opleggen.

"Vandaag halen te veel leerlingen minder goede schoolresultaten, alleen omdat ze het Nederlands onvoldoende beheersen. Dat beperkt al bij voorbaat hun toekomstmogelijkheden. Daarom voerde ik de taalscreening in", zegt minister Smet.

Toolkit
Om scholen en leraren te helpen bij die screenings, werkten het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KU Leuven en het Steunpunt Diversiteit en Leren van de UGent een 'Toolkit Breed Evalueren Competenties Nederlands' uit voor het secundair onderwijs. Die moet helpen om de juiste evaluatiemiddelen te kiezen, maar kan scholen ook helpen om hun aanbod en aanpak in vraag te stellen.

"Het is een uitstekend middel om een informatierijke omgeving te scheppen zonder dat we hiervoor een centraal examen moeten organiseren. Breed evalueren levert rijke informatie op over de leerling maar ook over de effectiviteit van het onderwijs en het leerklimaat in de klas en op school", aldus Smet.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1721450/2013/10/11/Leraars-krijgen-toolkit-om-kennis-Nederlands-te-meten.dhtml

Mening:
Ik denk dat het een goede zaak is om bij de instap in het secundair onderwijs de kennis van het Nederlands bij de nieuwe leerlingen te testen. Dit kan perfect gebeuren tijdens de onthaaldagen, die plaats vinden de eerste week van het nieuwe schooljaar. Hoeveel verschillende nationaliteiten zullen er tegenwoordig niet in één klas samenkomen, denk maar aan een eerste middelbaar in steden als Antwerpen en Brussel.
Met behulp van een toolkit kunnen de leerkrachten op diverse manieren het niveau van de leerlingen peilen. De leerlingen zullen zich spontaner uiten, helemaal anders dan wanneer ze bijvoorbeeld een toelatingsexamen moet afleggen. Na een evaluatie kan de leerkracht de leerlingen beter begeleiden en een aangepaste werkvorm opstellen.

Hanne.Geudens
13th October 2013, 13:19
Ik ben van mening dat dergelijke taalscreenings erg zinvol kunnen zijn. Er moet voldoende aandacht geschonken worden aan taalcompetenties, en niet enkel binnen het vak Nederlands. Net zoals Ellen al aanhaalde, zijn er de dag van vandaag heel wat autochtone leerlingen die vaak niet de vereiste kennisbasis Nederlands hebben, en dit kan voor problemen zorgen. Via de 'Toolkit Breed Evalueren Competenties Nederlands' kunnen leerkrachten leerlingen met een taalachterstand opsporen, om ze vervolgens via de juiste aanpak verder te helpen. Doordat alle Belgische scholen gebruik maken van dezelfde toolkit, zullen taalproblemen hopelijk overal op dezelfde efficiënte manier aangepakt kunnen worden.

Tinne Sysmans
13th October 2013, 16:11
Ik vind dit een heel goed initiatief. Dit is een objectieve test die bij iedereen uitgevoerd kan worden. Aan de hand van de resultaten kunnen leerkrachten gericht inspelen op de problemen die zich voordoen in hun klas of school.
Het is ook positief dat er een gevolg aan wordt gekoppeld. Als de test niet voldoet aan de normen, zullen de leerlingen extra Nederlandse lessen moeten volgen. Ik vind het niet meer dan normaal dat dit gebeurt. Het is hier ook duidelijk dat het niet alleen gaat over allochtonen kinderen, maar over iedereen, want ook het Nederlands bij autochtonen kinderen gaat achteruit. Natuurlijk gaat de test voor sommige allochtonen leerlingen wel wat moeilijker zijn, maar het is belangrijk dat ze een goede basiskennis hebben. Op die manier kunnen ze de lessen op een optimale manier volgen.
Ik ben er van overtuigd dat dit een goede beslissing is geweest van minister De Smet.

Carine.Smets
13th October 2013, 19:57
Ik ben eveneens van mening dat dergelijke taalscreenings erg zinvol kunnen zijn. Er moet inderdaad meer aandacht worden geschonken aan de taalcompetenties van onze schoolgaande jeugd en dit voor alle vakken. Het is zeker ook goed dat zowel autochtonen als allochtonen deze test dienen af te leggen. Alleen ben ik van mening dat men deze test misschien op verschillende momenten afneemt. Want als je je eens wat minder in je vel voelt, zal een test afleggen ook niet zo vlot gaan en dan zou het wel fijn zijn dat je een herkansing krijgt. Trouwens een test afleggen van iets, is ook maar een moment opname, als je je goed voelt die dag is de test meer en deels oké, maar het tegengestelde is ook waar. Door deze test weten ze waar de leerlingen hun tekorten liggen en kan men hier extra aandacht aan besteden, zodat ze wanneer ze willen verder studeren hun taalachterstand weggewerkt hebben. Ik vind dit een heel goed initiatief van de minister. Een tip: misschien is het ook handig dat men deze test ook invoert voor de andere talen die in het secundair worden gegeven en deze afnemen. Zo is het voor de leerkracht heel duidelijk op welk niveau de leerling staat in deze vreemde taal.