Jente B*sters
12th October 2013, 15:54
bron: www.hln.be
De onwaarschijnlijk krappe dienstregelingen van treinbestuurders zijn dikwijls de oorzaak van vertragingen. "Eens naar het toilet moeten is al genoeg om zes minuten te laat te vertrekken", klinkt het. Dat zet vaak een domino-effect in gang, waardoor al snel een vijftal andere treinen ook vertraging oplopen.
Onze krant kon de nieuwe dienstregelingen inkijken en vaststellen dat er soms maar drie minuten tijd is om een trein te ontkoppelen, veiligheidstesten uit te voeren en opnieuw te vertrekken. De NBMS belooft beterschap... tegen eind 2014.
"Ik begin het beu te worden", antwoordde minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur op vragen over de historisch lage stiptheid van de NMBS. Het percentage treinen met minder dan vijf minuten vertraging bedraagt in 2013 85,6%. Liefst 30.000 treinen zullen tegen eind dit jaar zijn afgeschaft. Dat is dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Ondanks een stiptheidsmanager en een stiptheidsplan dat in 2011 563 miljoen euro kostte en meer dan 120 maatregelen bevatte.
Mening:Ik vind het schandalig hoeveel treinen er tegenwoordig te laat zijn. Elk jaar belooft de NMBS dat treinen stipter zullen worden in de toekomst, maar hier valt niet veel van te merken. Hoe ze dit probleem zullen aanpakken weet ik niet, maar ik weet wel dat er hoog nodig een oplossing moet komen, mensen te laat op hun werk/school laten komen is niet oké. Openbaar vervoer moet tenslotte aantrekkelijk zijn om het milieu te sparen!
De onwaarschijnlijk krappe dienstregelingen van treinbestuurders zijn dikwijls de oorzaak van vertragingen. "Eens naar het toilet moeten is al genoeg om zes minuten te laat te vertrekken", klinkt het. Dat zet vaak een domino-effect in gang, waardoor al snel een vijftal andere treinen ook vertraging oplopen.
Onze krant kon de nieuwe dienstregelingen inkijken en vaststellen dat er soms maar drie minuten tijd is om een trein te ontkoppelen, veiligheidstesten uit te voeren en opnieuw te vertrekken. De NBMS belooft beterschap... tegen eind 2014.
"Ik begin het beu te worden", antwoordde minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur op vragen over de historisch lage stiptheid van de NMBS. Het percentage treinen met minder dan vijf minuten vertraging bedraagt in 2013 85,6%. Liefst 30.000 treinen zullen tegen eind dit jaar zijn afgeschaft. Dat is dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Ondanks een stiptheidsmanager en een stiptheidsplan dat in 2011 563 miljoen euro kostte en meer dan 120 maatregelen bevatte.
Mening:Ik vind het schandalig hoeveel treinen er tegenwoordig te laat zijn. Elk jaar belooft de NMBS dat treinen stipter zullen worden in de toekomst, maar hier valt niet veel van te merken. Hoe ze dit probleem zullen aanpakken weet ik niet, maar ik weet wel dat er hoog nodig een oplossing moet komen, mensen te laat op hun werk/school laten komen is niet oké. Openbaar vervoer moet tenslotte aantrekkelijk zijn om het milieu te sparen!