PDA

Bekijk de volledige versie : Gebruik van tablets in secundair onderwijs kent bijval


Jari V*rwimp
12th October 2013, 14:42
Het gebruik van tablets en de bijhorende software kan een positieve invloed hebben op het leerproces in het secundair onderwijs. De leerlingen die hebben deelgenomen aan het proefproject Tablio van de Limburgse hogeschool PXL, zijn alvast enthousiast, zo blijkt uit een bevraging waarvan de resultaten woensdag in Hasselt werden voorgesteld.
Vanuit de secundaire scholen bestaat er steeds meer belangstelling om tablets te integreren in het leerproces. De Hogeschool PXL, zelf al vele jaren een pionier in deze, werkte daarom het Tablio-project uit. Hierbij gaan medewerkers van de hogeschool sinds september 2012 de secundaire scholen helpen bij de keuze en installatie van hard- en software en bij de integratie van apps en andere toepassingen. De hogeschool heeft voor een aantal vakken zelfs speciale apps ontwikkeld, die als alternatief voor het klassieke leerproces kunnen gebruikt worden.

Enthousiasme

Een jaar na de start van Tablio tonen de leerlingen die ermee aan de slag zijn gegaan, zich enthousiast. Meer dan 80 procent zegt goed overweg te kunnen met de tablet in de klas en hierdoor ook beter op te letten. De betrokkenheid is groter, en ze hebben het gevoel de leerstof sneller onder de knie te krijgen. Nadeel is de beperkte beschikbaarheid van goede apps voor deze doelgroep.

De leerkrachten zijn eveneens positief. Ze vinden dat de tablet geschikt is om meer diepgang in het leerproces te brengen. De integratie van actualiteit gaat veel makkelijker. De technische drempelvrees die bij velen van hen nog bestaat, is wel een nadeel.

bron: hbvl 9/10/13

mening: Het is iets dat zeer positief zal werken. De leerlingen zullen inderdaad extra gemotiveerd zijn, vroeger toen ik in het secundair en lager zat kenden we geen tablet. Het zal de leerlingen aanspreken tot leren, dit is nu eenmaal de moderne technologie die de leerlingen kan aantrekken. Zelf zie ik het mij niet doen, omdat ik het niet gewoon ben. Ik ben nog van de tijd van de laptops. Ik zou dit zeker blijven doen in de scholen want een tablet is enorm in. Volgens mij zal het leerniveau van de leerlingen hier door sterk stijgen.

Sabrina Claesens
12th October 2013, 14:58
Ik kan mij wel vinden in het feit dat ze zeggen dat de tablet voor meer diepgang zorgt in een les en voor meer betrokkenheid. Toch blijf ik een beetje van mening dat het wel iets goed is om te gebruiken in de les, maar eerder als ondersteuning en niet om vanuit te vertrekken. Ik stel mij elke keer de vraag hoe je het dan als leerkracht kan aanpakken zodat de schrijfvaardigheid van de leerlingen niet achteruit gaat gaan, want op een computer/tablet typen is nog steeds anders dan op een gewoon blad papier schrijven.

Zoals in het artikel word aangehaald is ook dat er weinig apps zijn die voldoen aan de eisen van het onderwijs, ik heb voor mijn vakken apps aan het zoeken geweest op mijn Ipad en er zijn er zeker te vinden, maar er zijn meestal een aantal verbeter punten aan en je kan als leerkracht niet zomaar een app aanpassen zodat hij beter geïntegreerd kan worden in je lessen. En om voor elke les een aparte app te gaan maken als leraar lijkt mij onbegonnen werk om dit op korte tijd klaar te spelen.