PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlandse ziekenhuizen testen nieuwe ultrakleine draadloze mini-hartmonitor


Mathias.D*proost
11th October 2013, 14:48
In vijf ziekenhuizen in Nederland wordt dezer dagen bij 25 patiënten voor het eerst een kleine, implanteerbare hartmonitor van 1,2 cm3 geplaatst dat continu het hartritme registreert. Het apparaat is 80 procent kleiner dan bestaande modellen en wordt via een kleine snede van slechts enkele millimeters onder de huid geplaatst. De inplanting kadert in een onderzoek naar de veiligheid en effectiviteit van het nieuwe apparaat.
Voor patiënten heeft deze hartmonitor een aantal voordelen. Zo is voor de implantatie slechts een snee van enkele millimeters nodig. Het wordt onder de huid geplaatst, maar is zo klein dat het niet opvalt. Patiënten kunnen nadien gewoon doorgaan met hun dagelijkse activiteiten. Via een draadloos zendertje in hun huis kunnen ze bovendien de registraties eenvoudig versturen naar het ziekenhuis. De monitor heeft een verwachte levensduur van 3 jaar en kan daarna eenvoudig weer verwijderd worden.

Het apparaat - de Reveal Linq van Medtronic - wordt in eerste instantie gebruikt voor onderzoek bij mensen die onverklaarbaar flauwvallen of last hebben van hartritmestoornissen. "Langdurige monitoring van hartritme is van cruciaal belang omdat we op die manier adequaat en nauwkeurig problemen kunnen vaststellen", aldus cardioloog Lukas Dekker van het Catharina Ziekenhuis uit Eindhoven dat het onderzoek wereldwijd coördineert.

Aan het onderzoek werken nog 16 andere ziekenhuizen in Europa, Rusland en Australië mee. Als de resultaten positief uitvallen, wordt het onderzoek uitgebreid naar 150 patiënten.

Eigen mening: Ik vind dit artikel maatschappelijk relevant omdat de manier waarop men mensen kan helpen en genezen steeds verder evolueert. Ik vind het zeer goed dat ze steeds nieuwe dingen verzinnen om de mens beter te kunnen helpen en ik ben er zeker van dat zulke dingen het genezingsproces zullen verbeteren.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1719388/2013/10/08/Nederlandse-ziekenhuizen-testen-nieuwe-ultrakleine-draadloze-mini-hartmonitor.dhtml