PDA

Bekijk de volledige versie : DNA linkt 19 levende Oostenrijkers aan ijsman Ötzi


J*ll.Verboven
11th October 2013, 14:09
DNA linkt 19 levende Oostenrijkers aan ijsman Ötzi

Zeker 19 Oostenrijkers stammen af van ijsman Ötzi. Dat heeft DNA-onderzoek bij meer dan 3.700 inwoners van het land uitgewezen. Het lichaam van Ötzi, een van de best bewaarde oermensen, werd in 1991 gevonden in de Alpen.
Oostenrijkse onderzoekers blijven op zoek naar nabestaanden van de ijsman Ötzi, een van de best bewaarde oermensen die in 1991 in de Italiaanse Alpen gevonden werd door wandelaars. 3.700 inwoners van Tirol lieten hun DNA vergelijken met dat van de ijsman en opvallend genoeg bleek dat genetisch materiaal exact overeen te komen met dat van 19 nog levende Oostenrijkers.

Volgens onderzoeker Walther Parson bestaat de kans dat ook in Zwitserland en Italië nabestaanden van Ötzi wonen. ‘We hebben daar partners gevonden om het onderzoek nog uit te breiden’, vertelt hij aan APA. In het onderzoek werd alleen het DNA van mannen vergeleken met dat van de ijsman, want bij vrouwen zou een andere procedure nodig zijn om het genetisch materiaal te vergelijken.

Ötzi werd in 1991 gevonden in de Italiaanse Alpen met een pijl in zijn rug. Er is veel onduidelijkheid rond het overlijden van de ijsman. Zo is het bijvoorbeeld niet duidelijk of de man overleed op de plaats waar hij zijn dodelijke verwondingen opliep of dat hij er na zijn dood begraven werd.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131010_00784777

Mening:
Voor de mensen die geschiedenis studeren een zeer interessant artikel. Over Ötzi zijn er inderdaad nog heel wat onduidelijkheden, maar naarmate de wetenschap vordert, kunnen we misschien nog wel meer over hem te weten komen en zo ook meer te weten komen over de geschiedenis.
Door het DNA-onderzoek leren mensen iets van hun achtergrond, hun geschiedenis. Iedereen vraagt zich wel eens af vanwaar hij/zij vandaan komt. Op deze manier voelt een mens zich meer betrokken bij het verleden. Ik hoor wel eens "Waarom moet je geschiedenis leren? Dat is toch allemaal al voorbij.". Dit vind ik een mooi voorbeeld om een link te maken tussen heden en verleden. Ik studeer geschiedenis om de puzzelstukjes in elkaar te zien vallen, om te weten hoe we "evolueerden" tot wie we nu zijn en de wereld de wereld geworden is tot die van de dag van vandaag.