Barst
11th October 2013, 03:07
[COLOR=Red][SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]"Onlangs meldde de pedagogische begeleiding me dat het examen zo moet worden opgesteld dat de zwakke leerlingen die hun best hebben gedaan toch slagen én dat de sterke leerlingen die niet gestudeerd hebben ook moeten slagen. Een hardwerkende leerling die te zwak is voor een richting waarop hoger onderwijs volgt, moet dus toch slagen en wordt verondersteld pas daarna tegen de muur te lopen. En de leerling die onderpresteert moet ook slagen en zal dus nooit de boodschap meekrijgen dat er gewerkt moet worden om ergens te geraken. De poging van minister Smet om zo het onderwijs te democratiseren, zal een omgekeerd effect sorteren: cognitief zwakkere leerlingen worden niet geheroriënteerd, maar op een artificiële manier meegesleurd door een heilloos traject waarin ze ooit – in het hoger onderwijs of het beroepsveld – de rekening gepresenteerd krijgen. Zo dreigt zich voor te doen wat de minister probeert te voorkomen: een tekort aan arbeidskansen."[/FONT][/SIZE][/COLOR]
Mattias Van Steenwinkel
Mattias Van Steenwinkel