Jari V*rwimp
10th October 2013, 10:42
Of iemand op de arbeidsmarkt een carrière kan uitbouwen, heeft veel te maken met het onderwijs dat hij geniet als kind en jongere. Maar goed onderwijs alleen volstaat niet, overheden moeten ook de omstandigheden creëren om hun burgers levenslang te laten bijleren. Dat staat vandaag te lezen in een wetenschappelijke studie naar de geletterdheid en andere vaardigheden van volwassenen die uitgevoerd werd door de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
De studie focust op de essentiële sleutelvaardigheden voor een volwaardige deelname aan de maatschappij, zoals het omgaan met teksten, cijfers en informatiebronnen, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT. Ook Vlaanderen naam aan de studie deel.
OESO-topman Angel Gurria stelde de resultaten voor. Laaggeschoolden lopen een groter risico op werkloosheid, gezondheidsproblemen en lage verloning, zo blijkt. Landen met een grote ongelijkheid op het vlak van de ontwikkeling van vaardigheden kennen doorgaans ook een grotere inkomensongelijkheid.
"Het bewijs is duidelijk geleverd dat het ontwikkelen en het gebruiken van vaardigheden de kansen op de arbeidsmarkt en de levenskwaliteit verhogen en de economische groei een boost geven", luidt de conclusie. "Maar leren stopt niet op school", voegt Gurria eraan toe. "Overheden, bedrijven en mensen kunnen en moeten levenslang in vaardigheden investeren."
Verschillende "grote" landen hebben nog heel wat werk aan de winkel. Zo presteert slechts één op de twintig Japanners op of onder het laagste leesniveau, terwijl in Frankrijk (21,6 procent), Spanje (27,5 procent) en Italië (27,7 procent) meer dan één op de vijf ondermaatse resultaten aflevert.
Italië en Spanje scoren tevens slecht op het vlak van cijfergeletterdheid. Maar liefst 31,7 procent van de Italianen en 30,6 procent van de Spanjaarden presteren niet beter dan het basisniveau. Ook in Italië heeft bijna een kwart van de volwassenen problemen met basiscomputervaardigheden, zoals het hanteren van een muis.
Deze middag stelt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet de resultaten van de Vlaamse volwassenen voor.
bron: hln 8/10/13
mening: Een interessant iets. School is en blijft zeer belangrijk blijkt nogmaals. Je moet een diploma hebben om later aan de slag te kunnen. Als je in deze tijd niet met een computer kan werken, dan heb je een groot probleem. Maar je zou elke dag nog iets moeten leren op u werk. Ik vind of denk dat ze meer vakken moeten geven die specifiek gericht zijn naar de job die de jongeren willen doen. Zo leren ze meer en zal het onderwijs nog meer bepalend zijn voor later. Sommige vakken die jongeren krijgen zijn overbodig.
De studie focust op de essentiële sleutelvaardigheden voor een volwaardige deelname aan de maatschappij, zoals het omgaan met teksten, cijfers en informatiebronnen, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT. Ook Vlaanderen naam aan de studie deel.
OESO-topman Angel Gurria stelde de resultaten voor. Laaggeschoolden lopen een groter risico op werkloosheid, gezondheidsproblemen en lage verloning, zo blijkt. Landen met een grote ongelijkheid op het vlak van de ontwikkeling van vaardigheden kennen doorgaans ook een grotere inkomensongelijkheid.
"Het bewijs is duidelijk geleverd dat het ontwikkelen en het gebruiken van vaardigheden de kansen op de arbeidsmarkt en de levenskwaliteit verhogen en de economische groei een boost geven", luidt de conclusie. "Maar leren stopt niet op school", voegt Gurria eraan toe. "Overheden, bedrijven en mensen kunnen en moeten levenslang in vaardigheden investeren."
Verschillende "grote" landen hebben nog heel wat werk aan de winkel. Zo presteert slechts één op de twintig Japanners op of onder het laagste leesniveau, terwijl in Frankrijk (21,6 procent), Spanje (27,5 procent) en Italië (27,7 procent) meer dan één op de vijf ondermaatse resultaten aflevert.
Italië en Spanje scoren tevens slecht op het vlak van cijfergeletterdheid. Maar liefst 31,7 procent van de Italianen en 30,6 procent van de Spanjaarden presteren niet beter dan het basisniveau. Ook in Italië heeft bijna een kwart van de volwassenen problemen met basiscomputervaardigheden, zoals het hanteren van een muis.
Deze middag stelt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet de resultaten van de Vlaamse volwassenen voor.
bron: hln 8/10/13
mening: Een interessant iets. School is en blijft zeer belangrijk blijkt nogmaals. Je moet een diploma hebben om later aan de slag te kunnen. Als je in deze tijd niet met een computer kan werken, dan heb je een groot probleem. Maar je zou elke dag nog iets moeten leren op u werk. Ik vind of denk dat ze meer vakken moeten geven die specifiek gericht zijn naar de job die de jongeren willen doen. Zo leren ze meer en zal het onderwijs nog meer bepalend zijn voor later. Sommige vakken die jongeren krijgen zijn overbodig.