PDA

Bekijk de volledige versie : Zeventiger na 34 jaar alsnog geëxecuteerd in de VS


S*ana.Snoeijs
10th October 2013, 09:28
In de Amerikaanse staat Arizona is vandaag een zeventiger geëxecuteerd die al 34 jaar in de cel zat. De man werd in 1980 veroordeeld tot de doodstraf voor de moord op een oude man.
Alle pogingen tot beroep van de betrokkene, Edward Schad, draaiden op niets uit. In een laatste poging probeerde hij nog onder zijn executie uit te komen door het barbituraat in vraag te stellen dat in Arizona gebruikt wordt als dodelijke injectie. De Deense producent weigert dat te verkopen voor executies, waardoor bepaalde staten - zoals Texas - zich beroepen op niet geregistreerde preparaten.

Maar Schad ving dus bot. Om 10.12 uur plaatselijke tijd werd hij dood verklaard. "Na 34 jaar ben ik vrij om naar huis te vliegen. Bedankt cipier", zo klonken zijn laatste woorden.

Eigen mening:
Dit vind ik belachelijk. Oftewel executeer je iemand binnen een redelijke termijn of anders geef je hem levenslang. Nu heeft hij 34 jaar geld gekost en nu moeten ze hem ineens nog executeren, had dat dan direct gedaan. Die man zal nu ook wel blij zijn, 34 jaar lang zat hij dagelijks te wachten op zijn executie. Elke dag kon hij het te horen krijgen. Ik denk dat hij er nu wel klaar voor was en blij dat het eindelijk gebeurde.

Bron: BELGA, Zeventiger na 34 jaar alsnog geëxecuteerd in de VS, Het Laatste Nieuws, 9 oktober 2013, (www.hln.be )