PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaanderen stevent af op huisartsentekort


Jari V*rwimp
9th October 2013, 14:46
Ruim een derde van de huisartsen gaat binnen afzienbare tijd met pensioen en een derde van de huisartsen overweegt uit het beroep te stappen. Zonder praktijkondersteuning stevent Vlaanderen af op een tekort aan huisartsen. Dat schrijft Medi-Sfeer, een nieuw weekblad voor huisartsen, woensdag.
In zijn eerste editie brengt Medi-Sfeer de resultaten van een representatieve peiling bij 1.056 Vlaamse huisartsen, uitgevoerd door het Academisch Centrum voor Huisartsgeneeskunde (ACHG) van de KU Leuven. Uit de peiling blijkt dat ruim een derde van de bevraagde huisartsen binnen afzienbare tijd op pensioen gaat.

Helft 50-plus
De helft van de respondenten is ouder dan 50 en bijna 60 procent is langer dan twintig jaar actief als huisarts. Van de groep die binnenkort op pensioen gaat, wil de helft wel na 65 jaar verder werken, maar slechts met een beperkt aantal patiëntencontacten en nevenactiviteiten.

De Leuvense onderzoekers stellen dat dit "tot problemen kan leiden". "Het is immers vooral deze groep die voltijds werkt en veel patiëntencontacten heeft", luidt het. Voorts blijkt dat de meest productieve huisartsen, mannen tussen 45 en 65 jaar, goed zijn voor ruim 70 procent van alle patiëntencontacten.

Uittreden
Een andere vaststelling is dat één derde van de huisartsen overweegt uit het beroep te stappen. Dubbel zoveel deeltijds als voltijds werkende artsen overwegen uit het beroep te stappen en 25- tot 30-jarigen zijn dubbel zo hard geneigd om te stoppen vergeleken met de 50 tot 65-jarigen.

Het ACHG berekende dat er binnen vijf jaar, in 2017, 5.650 huisartsen nodig zijn. In 2022 moet dat stijgen naar 5.820 en in 2027 naar 5.956 huisartsen. Dit scenario gaat uit van de weinig waarschijnlijke veronderstelling dat de werkbelasting op het niveau van 2012 blijft.

Belasting
Vlaamse huisartsen blijven volgens de Leuvense onderzoekers een belangrijke proportie van (para-)medische taken op zich nemen. "Dat legt beslag op een flink deel van hun tijd en heeft een grote impact op de discussie over hun planning en contingentering."

bron: hbvl 9/10/13

mening: Toch een aanspreker denk ik. Het is van groot belang dat er voldoende huisartsen zijn voor onze maatschappij. Ik was eigenlijk een beetje verrast door het artikel, want ik dacht dat er een overvloed was bij deze opleiding. Volgens mij moeten ze de jongeren terug aansporen, stimuleren om deze opleiding te doen. De criteria van de ingangsproeven liggen iets te hoog. Ik denk dat dit de jongeren wat afschrikt om de opleiding te proberen. Een huisarts is van groot belang voor onze maatschappij.