PDA

Bekijk de volledige versie : Docenten schrijven verklarend woordenboek om de actualiteit te begrijpen


Z*ë.Crols
8th October 2013, 21:34
Docenten schrijven verklarend woordenboek om de actualiteit te begrijpen

In Mechelen is het boek '500 woorden die iedereen moet kennen.. om de actualiteit te begrijpen' voorgesteld. Het gaat om een werk van twee docenten van de Thomas More hogeschool die in de eerste plaats de basiskennis van hun studenten willen verbeteren. Aan het boek werkten ook heel wat journalisten mee.

Het boek is volgens de makers ook geschikt voor het grote publiek dat de actualiteit wil volgen en begrijpen, maar zich vragen stelt bij wat bepaalde begrippen nu precies betekenen. "Nochtans willen we geen steen werpen naar de media, want zij goochelen hoe langer hoe minder met al te moeilijke termen zonder duiding", zegt coauteur Werner Goossens van Thomas More. "Toch mogen we er niet van uitgaan dat begrippen als 'grand slam' of 'hefboomfonds' alom bekend zijn. We bespreken daarnaast ook bijvoorbeeld het woord 'confederalisme', gezien de schimmige retoriek die daarover bestaat."

'500 woorden..' bevat korte omschrijvingen (maximaal 10 regels) van woorden uit de vaste krantendomeinen binnen- en buitenlandse politiek, economie, arbeid en sociale zaken, samenleving, milieu, cultuur, lifestyle, media en sport. De omschrijvingen werden telkens voorgelegd aan een in dat domein gespecialiseerde journalist.

De auteurs gaan het boek bij hun eigen journalistiekstudenten gebruiken, in combinatie met actuatesten. In die zin kadert het werk in de kritiek op de basiskennis van onder meer studenten lerarenopleiding die van tijd tot tijd de kop opsteekt. "Het is overigens de bedoeling dat er elk jaar een nieuwe versie verschijnt", aldus Goossens.

Bron: DM, 8 oktober 2013

Mening: Leuk om te lezen dat deze docenten en journalisten de handen in elkaar hebben geslagen om dit woordenboek tot stand te brengen! Het doet me deugd dat deze mensen er samen voor willen instaan om hun medemens wat meer vocabulaire bij te brengen zodat ook de minder belezen mensen de actualiteit naar hartenlust kunnen volgen en volledig begrijpen. Alleen weet ik niet of het woordenboek veel effect zal hebben, tenslotte is Google een veelgebruikt en handig alternatief om snel de betekenis van een woord op te zoeken. Misschien is het wel een idee om studenten deze woordenschat bij te brengen door die materie bij één van hun algemene vakken te betrekken?