PDA

Bekijk de volledige versie : Smet: ‘Studie bewijst noodzaak ICT in onderwijs’


t*omas.vangeel
8th October 2013, 20:34
Smet: ‘Studie bewijst noodzaak ICT in onderwijs’

In de OESO-studie over de geletterdheid van volwassenen scoort Vlaanderen minder goed op het vlak van problemen oplossen in technologierijke omgevingen. ‘Deze studie onderstreept het belang van competentiegericht onderwijs’, reageert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).
De studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) focust op de essentiële vaardigheden voor een volwaardige deelname aan de samenleving, zoals het omgaan met teksten en cijfers, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT.

De geletterdheid van de Vlamingen zitten in de goede middenmoot: 15 procent van de volwassenen is laaggeletterd en 13 pct is hooggeletterd. Het omgaan met cijfers is significant beter dan het OESO-gemiddelde: 14 pct is laaggecijferd, terwijl het gemiddelde 19 pct bedraagt. Bijna één op de vijf Vlamingen (18 pct) is hooggecijferd.

De Vlaamse resultaten wat betreft problemen oplossen in technologierijke omgevingen zijn echter verontrustend: 19 pct heeft een laag probleemoplossend vermogen. De probleemgroep is aanzienlijk groter dan in een gemiddeld OESO-land. 'Op dit vlak is er nog veel ruimte voor verbetering en er is reden om bezorgd te zijn”, stipt Smet aan. 'Jongeren scoren hier significant beter dan ouderen. Dat is over de hele OESO-populatie zo. Het is wel verontrustend omdat probleemoplossend denken en ICT heel toekomstgerichte vaardigheden zijn.'

‘Het risico op lage vaardigheden hangt in onze regio vooral sterk samen met het opleidingsniveau en de migratie-achtergrond’, legt minister Smet verder uit. ‘Zo hebben laaggeschoolden een sterk verhoogd risico op een laag vaardigheidsniveau.’

Masterplan hervorming secundair onderwijs

Volgens Smet bevestigt de OESO-studie de analyse die als basis diende voor het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs. 'Het onderzoek onderstreept het belang van competentie-ontwikkelend onderwijs. In ons masterplan is voorzien dat er per graad een set sleutelcompetenties komt om de algemene vorming voor iedereen goed te verankeren. Een diploma is zeker belangrijk, maar het is ook absoluut noodzakelijk dat we competentiegericht werken.'

'Voorts bewijzen deze resultaten dat integratie van ICT in alle vakken doorheen de ganse leerladder noodzakelijk is. En deze studie benadrukt ook het belang van levenslang leren’, aldus Smet.

Bron: De standaard
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131008_00780729

Mening: Het lijkt me best logisch dat een groot deel van de oudere mensen niet goed zo goed met ICT kan werken als een jongeren. Deze mensen zijn niet op gegroeid met deze technologie, terwijl veel jongeren al van kinds af met de ICT bezig zijn.
De hoger percentages van 19% die een laag oplossend vermogen heeft worden volgens mij veroorzaakt door de grotere hoeveelheid volwassenen die niet met ICT zijn opgegroeid. Ik denk dat dit probleem met de tijd gaat verdwijnen, aangezien alle jeugd van nu meer met ICT bezig is.

Sofie.DeWolf
8th October 2013, 22:12
Willen of niet, iedereen komt in aanraking met ICT. Technologie is op heden heel belangrijk. Zelfs kinderen in de lagere school moeten ICT-vaardig zijn. Ik ken kinderen van 9 - 10 jaar die een spreekbeurt moeten geven over een bepaald onderwerp en deze spreekbeurt moeten ondersteunen met Powerpoint. We kunnen er niet meer om heen.

Dat oudere mensen niet goed kunnen omgaan met deze technologie is zeker begrijpelijk, deze mensen hebben hier nooit mee leren werken. Ik heb daar zeker begrip voor. Voor leerkrachten ligt dit natuurlijk anders. De leerlingen verwachten dat de leerkracht ICT gebruikt. We leven in een moderne tijd, de jeugd kan niet meer zonder. Een breed aanbod aan bijscholingen rond ICT is in mijn ogen daarom ook noodzakelijk. Er wordt steeds meer verwacht van de leerkracht.

Leerlingen moeten op hun beurt ook voldoende ICT-vaardigheden verwerven, daarom is het vak ICT / Informatica toch belangrijk. De maatschappij verwacht van iedereen dat hij/zij vaardig is in de nieuwste technologieën. Het is dus van groot belang om de leerlingen een goede basis te geven.

Lore.Vanmarcke
10th October 2013, 15:19
Ik ben het helemaal eens met Sofie over het feit dat de jongeren een goede/grote basis ICT moeten krijgen. Maar ICT is geen verplicht vak meer in het middelbaar. Het moet worden geďntegreerd, maar niet elke leerkracht is van ICT op de hoogte. Dus wordt ICT niet overal erg geďntegreerd, naar mijn mening. Ik vind dat dit deel moet worden afgeschaft, maak gewoon ICT/informatica terug een verplicht vak en laat de leerkrachten informatica terug hun ding doen.

ICT is toch wel dé technologie van de toekomst. Pak het dan niet af, maar laat het door 'kenners' uitleggen.

Wat bij ouderen het probleem is, is bij jongeren soms ook wel zo. Ik zie dat vooral bij problemen bij het e-portfolio. Om het e-portfolio te maken moet je echt niet zo een grote basis hebben om dit te kunnen installeren. Maar als je het nooit geleerd hebt, ga je het ook nooit kunnen. Dit is dus de schuld van de maatschappij, niet van de studenten zelf. Hoe meer ICT, hoe beter ze hier kunnen mee werken.

Ook hoe je leerlingen soms vraagt wat het nut is van een tekstverwerker of rekenblad. Dan kunnen zij hier niet op antwoorden. Laat ze hier eens mee werken zonder dat ze het nut hiervan kennen. Waarom hebben ze dit dan ook nodig?

Ik ben dus duidelijk VOOR ICT!

alexandra.moorkens
10th October 2013, 17:15
Ik vind net als Lore en Sofie dat ICT in de lessen moet verwerkt worden. Veel leerlingen geven taken af, met een slechte opmaak en in het monsterlijk groot lettertype. Voor veel leerlingen is het makkelijker om iets te maken in Word, omdat ze dan minder moeten schrijven (denken ze). Maar ze vergeten dat ze hierdoor leerkansen mislopen.

Ik laat de leerlingen in mijn lessen soms presentaties geven over een bepaald onderwerp, bv. bacteriën. Ze moesten zowel een schriftelijke neerslag (in word) als een presentatie maken om hun resultaten te tonen aan de klas. Wat mij sterk opviel, was het verschil in niveau van de leerlingen. Sommigen dachten na over een achtergrond en zorgden ervoor dat alles goed leesbaar was. Anderen kozen een kleur die ze mooi vonden, maar hierdoor was niets leesbaar voor de klasgroep tijdens de presentatie. Of ze zetten te veel tekst per slide,... Hun schriftelijke neerslag was nog erger: typefouten, geen lay-out, groot lettertype, geen punten of hoofdletters gebruiken, geen volzinnen,... Dit stond nochtans allemaal in de opdracht.

Dit bewijst nog maar eens hoe belangrijk het is dat leerlingen leren werken met ICT. Niet enkel voor hun taken op school tot een goed einde te brengen, maar vooral voor hun latere werk.

Om dit tekort aan kennis te moeten bij schroeven in alle lessen, ook in Biologie, Geschiedenis, Nederlands, Frans,... is een mooi en nobel idee, maar dan moeten er drastische veranderingen optreden in het leerplan. Nu moet je als leerkracht ervoor zorgen dat het leerplan is voltooid tegen het einde van het schooljaar. Dit leerplan spreekt niet over lessen in WORD en hoe het te gebruiken, wel spreekt het over het gebruiken van ICT-vaardigheden om zaken over te brengen. Die basis kunnen leerkrachten niet overbrengen in hun lessen: Frans, Engels, Aardrijkskunde, ... Daar hebben ze geen tijd voor en dan zouden ze onderling ook nog moeten gaan afspreken wie welk onderdeel uitlegt. Daarom is het belangrijk en noodzakelijk dat de lessen informatica terugkomen. Ik heb in die lessen leren werken met Word, Excel, Powerpoint, access,... De basis die ik daar heb meegekregen, heeft me geholpen bij het maken van taken en die basis neem ik nog steeds mee, vandaag de dag als ik een les voorbereiding maak.

Mijn conclusie is dat integratie van ICT in de lessen goed is en leerzaam is voor de leerlingen. Maar dat ze hun basis moeten krijgen uit de lessen Informatica van leerkrachten die hierin zichzelf gespecialiseerd hebben voor drie jaar.