t*omas.vangeel
8th October 2013, 20:34
Smet: ‘Studie bewijst noodzaak ICT in onderwijs’
In de OESO-studie over de geletterdheid van volwassenen scoort Vlaanderen minder goed op het vlak van problemen oplossen in technologierijke omgevingen. ‘Deze studie onderstreept het belang van competentiegericht onderwijs’, reageert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).
De studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) focust op de essentiële vaardigheden voor een volwaardige deelname aan de samenleving, zoals het omgaan met teksten en cijfers, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT.
De geletterdheid van de Vlamingen zitten in de goede middenmoot: 15 procent van de volwassenen is laaggeletterd en 13 pct is hooggeletterd. Het omgaan met cijfers is significant beter dan het OESO-gemiddelde: 14 pct is laaggecijferd, terwijl het gemiddelde 19 pct bedraagt. Bijna één op de vijf Vlamingen (18 pct) is hooggecijferd.
De Vlaamse resultaten wat betreft problemen oplossen in technologierijke omgevingen zijn echter verontrustend: 19 pct heeft een laag probleemoplossend vermogen. De probleemgroep is aanzienlijk groter dan in een gemiddeld OESO-land. 'Op dit vlak is er nog veel ruimte voor verbetering en er is reden om bezorgd te zijn”, stipt Smet aan. 'Jongeren scoren hier significant beter dan ouderen. Dat is over de hele OESO-populatie zo. Het is wel verontrustend omdat probleemoplossend denken en ICT heel toekomstgerichte vaardigheden zijn.'
‘Het risico op lage vaardigheden hangt in onze regio vooral sterk samen met het opleidingsniveau en de migratie-achtergrond’, legt minister Smet verder uit. ‘Zo hebben laaggeschoolden een sterk verhoogd risico op een laag vaardigheidsniveau.’
Masterplan hervorming secundair onderwijs
Volgens Smet bevestigt de OESO-studie de analyse die als basis diende voor het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs. 'Het onderzoek onderstreept het belang van competentie-ontwikkelend onderwijs. In ons masterplan is voorzien dat er per graad een set sleutelcompetenties komt om de algemene vorming voor iedereen goed te verankeren. Een diploma is zeker belangrijk, maar het is ook absoluut noodzakelijk dat we competentiegericht werken.'
'Voorts bewijzen deze resultaten dat integratie van ICT in alle vakken doorheen de ganse leerladder noodzakelijk is. En deze studie benadrukt ook het belang van levenslang leren’, aldus Smet.
Bron: De standaard
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131008_00780729
Mening: Het lijkt me best logisch dat een groot deel van de oudere mensen niet goed zo goed met ICT kan werken als een jongeren. Deze mensen zijn niet op gegroeid met deze technologie, terwijl veel jongeren al van kinds af met de ICT bezig zijn.
De hoger percentages van 19% die een laag oplossend vermogen heeft worden volgens mij veroorzaakt door de grotere hoeveelheid volwassenen die niet met ICT zijn opgegroeid. Ik denk dat dit probleem met de tijd gaat verdwijnen, aangezien alle jeugd van nu meer met ICT bezig is.
In de OESO-studie over de geletterdheid van volwassenen scoort Vlaanderen minder goed op het vlak van problemen oplossen in technologierijke omgevingen. ‘Deze studie onderstreept het belang van competentiegericht onderwijs’, reageert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).
De studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) focust op de essentiële vaardigheden voor een volwaardige deelname aan de samenleving, zoals het omgaan met teksten en cijfers, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT.
De geletterdheid van de Vlamingen zitten in de goede middenmoot: 15 procent van de volwassenen is laaggeletterd en 13 pct is hooggeletterd. Het omgaan met cijfers is significant beter dan het OESO-gemiddelde: 14 pct is laaggecijferd, terwijl het gemiddelde 19 pct bedraagt. Bijna één op de vijf Vlamingen (18 pct) is hooggecijferd.
De Vlaamse resultaten wat betreft problemen oplossen in technologierijke omgevingen zijn echter verontrustend: 19 pct heeft een laag probleemoplossend vermogen. De probleemgroep is aanzienlijk groter dan in een gemiddeld OESO-land. 'Op dit vlak is er nog veel ruimte voor verbetering en er is reden om bezorgd te zijn”, stipt Smet aan. 'Jongeren scoren hier significant beter dan ouderen. Dat is over de hele OESO-populatie zo. Het is wel verontrustend omdat probleemoplossend denken en ICT heel toekomstgerichte vaardigheden zijn.'
‘Het risico op lage vaardigheden hangt in onze regio vooral sterk samen met het opleidingsniveau en de migratie-achtergrond’, legt minister Smet verder uit. ‘Zo hebben laaggeschoolden een sterk verhoogd risico op een laag vaardigheidsniveau.’
Masterplan hervorming secundair onderwijs
Volgens Smet bevestigt de OESO-studie de analyse die als basis diende voor het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs. 'Het onderzoek onderstreept het belang van competentie-ontwikkelend onderwijs. In ons masterplan is voorzien dat er per graad een set sleutelcompetenties komt om de algemene vorming voor iedereen goed te verankeren. Een diploma is zeker belangrijk, maar het is ook absoluut noodzakelijk dat we competentiegericht werken.'
'Voorts bewijzen deze resultaten dat integratie van ICT in alle vakken doorheen de ganse leerladder noodzakelijk is. En deze studie benadrukt ook het belang van levenslang leren’, aldus Smet.
Bron: De standaard
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131008_00780729
Mening: Het lijkt me best logisch dat een groot deel van de oudere mensen niet goed zo goed met ICT kan werken als een jongeren. Deze mensen zijn niet op gegroeid met deze technologie, terwijl veel jongeren al van kinds af met de ICT bezig zijn.
De hoger percentages van 19% die een laag oplossend vermogen heeft worden volgens mij veroorzaakt door de grotere hoeveelheid volwassenen die niet met ICT zijn opgegroeid. Ik denk dat dit probleem met de tijd gaat verdwijnen, aangezien alle jeugd van nu meer met ICT bezig is.