PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Succes in het leven hangt in grote mate af van onderwijs’


katleen.v*rvoort
8th October 2013, 17:47
Of iemand op de arbeidsmarkt een carrière kan uitbouwen, heeft veel te maken met het onderwijs dat hij geniet als kind en jongere. Maar goed onderwijs alleen volstaat niet, overheden moeten ook de omstandigheden creëren om hun burgers levenslang te laten bijleren. Dat staat in een OESO-studie.
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) publiceerde dinsdag een wetenschappelijke studie naar de geletterdheid en andere vaardigheden van volwassenen in 24 landen. Voor België werd gefocust op Vlaanderen.

De studie bekijkt de essentiële sleutelvaardigheden voor een volwaardige deelname aan de maatschappij, zoals het omgaan met teksten, cijfers en informatiebronnen, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT.

Laaggeschoolden lopen een groter risico op werkloosheid, gezondheidsproblemen en lage verloning, zo blijkt. Landen met een grote ongelijkheid op het vlak van de ontwikkeling van vaardigheden kennen doorgaans ook een grotere inkomensongelijkheid.

Levenslang

‘Het bewijs is duidelijk geleverd dat het ontwikkelen en het gebruiken van vaardigheden de kansen op de arbeidsmarkt en de levenskwaliteit verhogen en de economische groei een boost geven’, luidt de conclusie. ‘Maar leren stopt niet op school’, voegt Gurria eraan toe. ‘Overheden, bedrijven en mensen kunnen en moeten levenslang in vaardigheden investeren.’

Verschillende grote landen hebben nog heel wat werk aan de winkel. Zo presteert slechts één op de twintig Japanners op of onder het laagste leesniveau, terwijl in Frankrijk (21,6 procent), Spanje (27,5 procent) en Italië (27,7 procent) meer dan één op de vijf ondermaatse resultaten aflevert.

Italië en Spanje scoren tevens slecht op het vlak van cijfergeletterdheid. Maar liefst 31,7 procent van de Italianen en 30,6 procent van de Spanjaarden presteren niet beter dan het basisniveau. Ook in Italië heeft bijna een kwart van de volwassenen problemen met basiscomputervaardigheden, zoals het hanteren van een muis.

Dinsdagmiddag stelt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet de resultaten van de Vlaamse volwassenen voor.
Bron: De standaard


Ik ga volledig akkoord, leren stopt niet op school. Wat ik wel vind is, laaggeschoolden kunnen evengoed een carrière opbouwen, 'waar een wil is is een weg'. Iedereen van ons maakt wel eens een omweg, of het nu op je werk is of in een schoolcarrière, als men wilt en er achterstaat lukt het voor iedereen.
Het kan misschien beter, maar ik ben al blij met de mogelijkheden die we nu al hebben om ons leven te laten slagen op gebied van carrière!
Ik vind het iets minder dat ze zeggen 'laaggeschoolden hebben meer kans op werkloosheid', dat kan. Ik zelf ben van Bso, en ik ga er toch voor zorgen dat niet 'alle' laaggeschoolden het 'slecht' doen. Er kunnen genoeg ingenieurs slecht slagen in carrière dan een Bso'er of iemand zonder diploma.