PDA

Bekijk de volledige versie : Drugspreventiecentrum lanceert pakket voor kleuters


K*tleen.Verberckt
7th October 2013, 15:24
In Deredactie.be op 7 oktober 2013
ma 07/10/2013 - 11:07 Dominique Fiers Drugspreventiecentrum De Sleutel uit Gent wil kinderen vanaf de kleuterklas weerbaar maken tegen drugs. Het centrum heeft een preventiepakket ontwikkeld waar kleuterjuffen mee aan de slag kunnen. De bedoeling is om de kleuters meer sociale vaardigheden bij te brengen zodat ze later makkelijker het hoofd kunnen bieden aan drugs.
Het preventiepakket "Het gat in de haag" richt zich op kinderen vanaf de eerste kleuterklas. Voor elke klas is er een boek met telkens tien verhalen, 30 prenten en een honderdtal activiteiten om de sociale vaardigheden te oefenen.
"Natuurlijk is het niet de bedoeling dat kleuterjuffen met kinderen over drugs gaat praten", verduidelijkt Joke De Kimpe van De Sleutel. "Het woord “drugs” komt in ons preventiepakket niet voor. Wel gaan de juffen werken rond persoonlijke, interpersoonlijke en sociale vaardigheden. Het gaat om het aanleren van empathie, goede communicatie, en het leren uitdrukken van gevoelens.

Mening:
Bij het boek dat speciaal gemaakt is heb ik een dubbelgevoel. Ik vind dat dit een goed idee is dat succesvol kan zijn en leiden tot het dalen van het percentage van drugsgebruikers. Ook is er goed nagedacht over het niet gebruiken van het woord drugs. Kinderen begrijpen namelijk niet altijd meteen alles en zijn vaak vergeten eer ze thuiskomen. Ik denk niet dat ouders rustig gaan neerzitten als een kind thuiskomt en men als antwoord op de vraag “Wat heb je geleerd vandaag? “Drugs” krijgt. Daarom is het een goed idee om over naaste vaardigheden te leren en het woord drugs niet gebruiken.
Wel vind ik dat deze vaardigheden van goede communicatie, empathie, etc. ook in andere kinderboeken terug te vinden zijn. Naar mijn weten worden een aantal van deze vaardigheden zoals het uitdrukken van gevoelens al jaren aangeleerd in de kleuterschool. Hierbij zit ik dan met de vraag waarom de kleuterjuffen een speciaal boek moeten gebruiken.

Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/131007_drugspreventie_kleuters

marloe.vanherck
7th October 2013, 20:29
Het is een mooi initiatief om kleuters sociale vaardigheden aan te leren. Hier kan men niet vroeg genoeg aan beginnen en het is al jaren geweten dat kleuters dit kunnen leren uit moraliserende verhalen. Of dit dan ook echt als een vroege drugspreventie zal fungeren, is voor mij maar de vraag. Ik heb de verhalen op het journaal bekeken en deze leken me zeer simpel: groentjes die ruzie maakten en daarna weer vriendjes werden. Typische verhaaltjes die al heel lang aan kleuters worden voorgelezen. Het zou mooi zijn als dit plan zou werken, maar daar twijfel ik toch aan.