PDA

Bekijk de volledige versie : Eerlijke studenten jarenlang benadeeld bij examens


s*eben.wouters
7th October 2013, 08:52
Eerlijke studenten jarenlang benadeeld bij examens

De giscorrectie, een populair systeem bij multiple choice-examens in het hoger onderwijs, benadeelt vooral de studenten die weinig gokken. Dat blijkt uit een onderzoek aan de Universiteit Gent. ‘Goede studenten kunnen zo niet tonen wat ze echt waard zijn’, zegt Martin Valcke, professor Onderwijskunde, maandag in onze zusterkrant Het Nieuwsblad.

Al sinds de jaren 80 is de giscorrectie een populair middel om het gokken bij multiple choice-examens tegen te gaan. Het systeem is simpel: bij elk fout antwoord gaat er een deel van de punten af.

‘In theorie klopt dat systeem’, zegt Martin Valcke, professor Onderwijskunde aan de Universiteit Gent. ‘Voor studenten die vaak gokken, is het op die manier veel moeilijker om te slagen. Maar in de realiteit heeft het systeem nog een ander gevolg: heel wat studenten hebben angst om een fout antwoord te geven. Als ze niet honderd procent zeker zijn, vullen sommigen liever niks in. Zelfs als ze, via redenering, wel tot het juiste antwoord waren gekomen.’

Bron: DS, 7 oktober 2013

Mening:
Het systeem mag dan wel zijn nut hebben, ik ben er ook niet zo'n grote voorstander van. Het nadeel dat leerlingen die dan beginnen twijfelen en liever niet antwoorden, heb ik zelf ook al ondervonden. Als je op voorhand weet dat er geen punten afgetrokken bij een fout antwoord, zal je ook dat antwoord aanduiden waarvan je niet helemaal zeker bent, maar dat misschien wel juist bekomen is door te redeneren. Worden er punten afgetrokken, dan zal je dit veel minder snel doen. Er moet volgens mij wel een ander systeem voor te bedenken zijn om het gokken tegen te gaan.