PDA

Bekijk de volledige versie : Het niveau van nieuwe leerkrachten is zorgwekkend.


L*en van Overveld
4th October 2013, 08:13
[SIZE=3]Het niveau van nieuwe leerkrachten is zorgwekkend.[/SIZE]

Een nieuw rapport maakt brandhout van de Vlaamse lerarenopleidingen. De instroom is ondermaats, de docenten hebben te weinig veldervaring en de schooldirecteurs klagen steen en been over de jonge beginnende leerkrachten.

Het rapport van de UGent en de VUB is overduidelijk: er schort van alles aan onze lerarenopleidingen, zowel die op universitair niveau, als in het volwasseneonderwijs of de hogescholen. De instroom is ondermaats. Een op de vijf toekomstige kleuterleidsters komt uit het beroepsonderwijs en slechts een op de twee onderwijzers volgde nog aso. Ook bij de docenten is er een probleem. Amper de helft heeft ooit zelf voor de klas gestaan in het basis- of secundair onderwijs. Het mag dan ook niet verbazen dat directeurs vaak niet te spreken zijn over de pas afgestudeerden die ze in dienst nemen.

Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) zette de voorbije jaren fel in op de hervorming van het secundair onderwijs, maar lijkt daarbij voorbijgegaan te zijn aan het belangrijkste: de leerkracht zelf. Recentelijk bestelde de Vlaamse Onderwijsraad een rapport bij het internationale adviesbureau McKinsey. Dat document maant Vlaanderen aan om "alleen de sterkste studenten leerkracht te laten worden, maar ze wel goed te belonen". Een hervorming, zoals gepland, zou amper 15 procent vooruitgang opleveren, terwijl een verbetering van de klaspraktijk en dus sterkere leraren, 70 procent progressie zou betekenen.

"De leerkracht is de heilige graal van het onderwijs", zegt ook Pedro De Bruyckere, pedagoog aan de Arteveldehogeschool. "Uit alle studies en onderzoeken blijkt dat de leerkracht, naast de kenmerken van de leerling zelf, de allergrootste impact heeft op het leren. Het is wie voor de klas staat die in belangrijke mate het resultaat van de school bepaalt. De leraar is het allerbelangrijkste."

Het evaluatierapport van de lerarenopleiding, dat morgen voorgesteld wordt, lijkt gehoor te krijgen bij minister Smet. Zelf wil hij nog niet reageren, maar bronnen die betrokken zijn bij de opleidingen laten weten dat de minister zes werkgroepen zal opstarten die maatregelen moeten voorbereiden voor de volgende minister van Onderwijs.

Door: Kim Herbots, Remy Amkreutz

Bron: www.demorgen.be, datum 4/10/2013

Eigen mening:
Ik vind dat er geen onderscheid mag gemaakt worden tussen toekomstige leerkrachten uit het ASO, TSO en BSO. Iedereen in gelijk.
Het feit dat er leerkrachten en docenten zijn zonder genoeg ervaring is wel een probleem. Daarom is stage zeer belangrijk, zo krijg je een beeld hoe het er in het echte leven aan toe gaat. Ik vind dat er geen betere manier is om dit vak te leren dan verschillende stages te organiseren.

M*rel.Marissen
4th October 2013, 10:44
Ik vind het ook jammer dat er niet zoveel sterke leerlingen kiezen om meteen een lerarenopleiding te volgen. Vanuit de secundaire school probeert men deze leerlingen vaak aan te sporen om te kiezen voor een universitaire opleiding, omdat dat meer zou aanleunen bij hun capaciteiten. Zelf heb ik dit ook meegemaakt. Wanneer mijn leerkrachten mij vroegen wat ik wilde gaan verder studeren zei ik altijd dat ik leerkracht lager of secundair onderwijs wou worden en dat ik dus waarschijnlijk voor een hogeschoolopleiding zou kiezen. Iedere keer weer kreeg ik te horen dat ik dat niet mocht doen en dat ik na een universitaire opleiding nog altijd leerkracht kon worden. Ik denk dan ook dat een deel van het probleem ligt in de studiekeuzebegeleiding in het zesde middelbaar.
Aan het feit dat docenten te weinig veldervaring hebben is er volgens mij weinig te doen. Om docent te kunnen worden moet je, denk ik, sowieso een universitaire opleiding hebben gevolgd. Wanneer we dan ook nog eens willen dat ze voldoende veldervaring hebben, dan moeten we al op zoek gaan naar mensen die eerst een hogeschoolopleiding hebben gedaan, een aantal jaren in het onderwijs hebben gestaan, daarna nog zijn gaan verder studeren én nadien nog docent willen worden. Persoonlijk denk ik dat het niet vreemd is dat dit er niet zoveel zijn, want mensen die hun job in het onderwijs graag doen zullen volgens mij niet zo snel nog gaan verder studeren. Het is natuurlijk wel een feit dat docenten met veel ervaring in het onderwijs ons bepaalde dingen veel beter kunnen leren dan wanneer ze dit zelf alleen halen uit boeken.
Ze zouden ons wel meer stage kunnen laten doen gedurende de opleiding zodat we nog beter voorbereid zijn vooraleer we voor de klas gaan staan.

Veronique.Peeters
4th October 2013, 14:49
Groen over lerarenrapport: "Pascal Smet heeft gefaald"

Volgens oppositiepartij Groen toont het rapport van de UGent en de VUB over de lerarenopleiding aan dat minister van Onderwijs Pascal Smet "het probleem van de lerarenopleiding en de lerarenloopbaan te lang voor zich heeft uitgeschoven". Dat de minister de kwestie verder wil bestuderen in zes werkgroepen is voor Groen onvoldoende. "Het minste dat de minister kan doen, is nu direct opnieuw de mentoruren voor beginnende leerkrachten invoeren."


Het enige wat Pascal Smet gepresteerd heeft deze legislatuur, is het afschaffen van de mentoruren, absoluut een slechte beslissing

Groen-fractieleidster Elisabeth Meuleman (foto) ziet in het rapport vooral een bewijs van het falen van onderwijsminister Smet. "Opnieuw een straf voorbeeld van de wijze waarop deze onderwijsminister er niet in slaagt om enige vooruitgang te boeken", klinkt het. "Maar ook de rest van de Vlaamse regering is mee verantwoordelijk. Het ziet ernaar uit dat na de hervorming van het secundair onderwijs, ook de nog veel dringender hervorming van de lerarenopleiding en -loopbanen op de lange baan geschoven wordt."

Mentoruren
Meuleman gaat nog een stap verder: "Het enige wat Pascal Smet gepresteerd heeft deze legislatuur, is het afschaffen van de mentoruren. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat dit absoluut een slechte beslissing was." Groen vraagt daarom om de mentoruren opnieuw in te voeren. "Dat is het minimum minimorum." Mentoruren zijn lestijden die bedoeld zijn om ervaren leraren de kans te geven hun jongere collega's te helpen.

Groen dient in het Vlaams Parlement een resolutie in met concrete voorstellen om de loopbaan van leerkrachten op te waarderen en terug aantrekkelijk te maken.

HLN, 04/10/2013
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1716885/2013/10/04/Groen-over-lerarenrapport-Pascal-Smet-heeft-gefaald.dhtml

--------------------------------------------------

Of Pascal Smet zijn taak als minister van onderwijs goed vervuld, laat ik in het midden. Wel ben ik van mening dat een goede opvolging bij pas afgestudeerde leerkrachten noodzakelijk is. Het afschaffen van de mentoruren zou in mijn beleid de laatste besparing zijn die ik zou doorvoeren. Dit systeem zorgt er immers voor dat nieuwe leerkrachten niet aan hun lot worden overgelaten, maar genoeg coaching en opvolging krijgen. Dit komt volgens mij de kwaliteit van het onderwijs enkel ten goede. Het gaat hier niet zozeer om het controleren van nieuwe leerkrachten, maar wel om hen wegwijs te maken in de schoolcultuur en het onderwijsveld. Ik vind dat er in onze lerarenopleiding heel veel tijd gespendeerd wordt aan stages (wat uiteraard zéér positief is!). Toch blijft een stage nog iets anders dan fulltime lesgeven. Denk maar aan het opstarten van het schooljaar, de (vak)vergaderingen enz. Op elke school is dit anders. Op elke school is er ook een verschil in onderwijscultuur. Ik denk daarom dat het van belang is dat nieuwe leerkrachten een mentor aangewezen krijgen die hen op weg helpt in heel dit proces. Ik ben er zeker van dat dit op een effectieve manier bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.

Leen.Buyens
4th October 2013, 15:05
Ik voel me persoonlijk aangesproken als ik het artikel lees. Dit is geen goed teken, want ik denk dat we op de Thomas More Hogeschool Kempen toch deftig worden klaargestoomd voor het echte werk. Zowel op gebied van lesinhouden, didactische principes als praktijkervaring denk ik dat we toch wel goed zitten.
Met de mening van L*en van Overveld als ze zegt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen leerkrachten die uit het aso, tso of bso komen. Als je de lerarenopleiding met succes doorloopt ben je het waard om voor de klas te staan, eender welke voorgeschiedenis je hebt! Maar wat Pedro De Bruyckere zegt, dat de leerkracht een zeer belangrijke opdracht heeft in de schoolsituatie is ook waar. Ik begrijp dus wel dat men veel belang hecht aan een goede lerarenopleiding. In die zin kan ik het onderzoek dus wel appreciëren, men is bezorgd over de toekomstige leerkrachten van hun kinderen. En begrijpelijk ook. Welke ouder wil nu dat een leerkracht met een (te?) laag niveau hun kinderen onderwijst?
Het artikel dat Veronique Peeters hierbij aanhaalt, geeft toch wel een pijnpunt weer denk ik. Het gaat niet enkel over de lerarenopleiding zelf, ook praktijkervaring, stage is belangrijk. Door de mentoruren af te schaffen komt men geen stap vooruit. Want het is net zinvol dat leerkrachten met een minimum aan praktijkervaring een ervaren mentor krijgen om hen tips en tricks te tonen, om hen te helpen bij problemen. Door de mentoruren af te schaffen, schaft men voor een deel ook die 'bijstand' af. Want wie gaat er nu tips en tricks doorgeven als hij/zij daar geen tijd voor heeft?
Ik denk dat beide partijen (zowel de lerarenopleidingen als de minister) eens moeten gaan samenzitten zodat ze elk hun visies op tafel kunnen leggen. Misschien kan men zo tot een oplossing komen die voor beide partijen haalbaar is. In een conflict ben je immers altijd met 2.