PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw gezichtje nodig?


Ann Van der Flaas
1st December 2005, 09:40
Franse chirurgen transplanteren gelaat
do 01/12/05 - In Frankrijk hebben chirurgen voor het eerst een gelaat getransplanteerd. Zij deden dat bij een vrouw van 38 bij wie een hond de neus, lippen en kin had stukgebeten.
De vrouw kreeg de gezichtshuid van een vrouw die hersendood was. Gelaatstransplantatie is technisch niet zo moeilijk, maar er zijn ethische bezwaren.

Ze zal niet lijken op de donor, maar haar gelaat zal er wel anders uitzien dan voorheen.

De vrouw zal haar hele leven medicijnen moeten slikken om afstoting tegen te gaan. Het immuunsysteem kan daardoor worden aangetast, waardoor het risico op ziektes toeneemt.

Kellyvanlooveren
1st December 2005, 09:44
Ethische bezwaren, oké, maar op deze manier kan de vrouw terug de draad van haar leven oppikken.
'k wist niet dat ze dat allemaal konden :)

Barst
1st December 2005, 14:46
[FONT=Trebuchet MS]Benieuwd wanneer de eerste supergangster of maffioso met zo'n 'verbouwing' zal 'ontmaskerd'(!) worden... [/FONT] :D

Britt Schellens
1st December 2005, 22:44
Die vrouw was haar aangezicht eigenlijk kwijt, dan lijkt het me vrij onmogelijk om nog gelukkig door het leven te gaan. Er zijn blijkbaar veel nadelen aan de transplantatie verbonden, maar ik denk wel dat die vrouw zich beter gaat voelen als ze terug 'toonbaar' is.

stief
5th December 2005, 20:57
Wat ze tegenwoordig toch allemaal niet kunnen,het gaat er gewoon over :)
Die vrouw zal waarschijnlijk nu wel gelukkiger zijn,maar het zal toch heel hard aanpassen worden,tenslotte is het een heel nieuw gezicht.Zij en familieleden zullen haar waarschijnlijk van uiterlijk niet meer herkennen.

Ann Van der Flaas
13th December 2005, 08:53
Stief,
er stond in het artikel dat haar gezicht niet veel verschilde van haar oude, omdat de onderliggende structuren (spieren en botten) nog aanwezig zijn. Ze heeft een nieuwe huid, dat wel, maar haar gezicht zal nog in sterke mate gelijken op haar oude (voor de hond haar beet)...

Groetjes

KeViN
13th December 2005, 13:37
Trouwens Stief, je kan beter bezwaren hebben op beautiful, the swan en andere programma's die eigenlijk een soort van promotie zijn voor plastische chirurgie.

deze vrouw had er niet voor gekozen om dergelijke verwondingen te krijgen. dat ze nu geholpen is op zo'n fantastische wijze is voor mij heel goed. dat ze tenminste dergerlijke chirurgie houden voor mensen die het echt nodig hebben, ipv vrouwen die liever een cupje groter of kleiner hebben (no offends ladies, maar heel dikwijls is zo'n ingreep niet nodig ;) )

Simon Schoofs
19th December 2005, 19:18
:) Als ik in me in dezelfde situatie als de vrouw zou bevinden zou ik misschien wel dezelfde ingreep overwegen. Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen een 'levensnoodzakelijke' ingreep en pure plastische chirurgie. Deze vrouw zou zonder deze ingreep geen normaal leven meer kunnen leiden. Wat ik er helemaal 'over' vindt, is dat er zelfs een politieke partij (naam ontgaat mij even) borstvergrotingen fiscaal aftrekbaar wilden maken. (hun volgend standpunt was dat lampen naast de weg heel de nacht moesten branden) Nu ik denk dat dit al genoeg zegt over de partij in kwestie:) Vooral als we dan spreken over de samenhang van de partijstandpunten :D (dit even geheel terzijde)

bram willems
19th December 2005, 22:33
Ik snap niet dat er mensen zijn die iets tegen plastische chirurgie hebben... Ok tis natuurlijk dikke zever dat je dit fiscaal aftrekbaar wil maken maar als men het wil betalen en men is er gelukkiger mee? Wat kan dan een mogelijk bezwaar zijn? Leven doe je volgens mij om gelukkig te zijn niet om ongelukkig te zijn en als je dan de mogelijkheid hebt om van je "probleem" af te komen. (en ik heb het niet over borstvergrotingen maar over mensen in het algemeen die ongelukkig zijn met iets van hun lichaam)

Ann Van der Flaas
21st December 2005, 14:57
Wel, ik zal nog maar eens een poging doen mijn mening te zeggen volgens mijn standpunt.

Kijk, God heeft jou en mj en iedereen gemaakt,
God heeft dat goed gedaan,
als je dan zegt 'ik ben lelijk' of 'ik ben slecht',
vind ik dat je God ergens beledigt,
je zegt bij wijze van spreke dat God je niet goed
gemaakt heeft.

Ok, er zijn mensen die er anders uitzien dan anderen,
maar zomaar aan je lichaam laten knoeien omdat je je borsten groter wil
of je lippen dikker of je (normale!) rimpeltjes niet wilt zien als je in de spiegel kijkt, dat gaat erover!

Je moet leren leven met hoe je gemaakt bent,
en iedereen is uniek,
en God vindt iedereen EVEN mooi!

De normen van de maatschappij zijn gewoon veranderd...
Iedereen moet relatief mager met grote borsten zijn en dan ook nog het perfecte gezicht, en onee, flaporen, dat kan absoluut niet hoor!

Blijf jezelf!!