PDA

Bekijk de volledige versie : "20 procent van studenten krijgt onterecht diploma"


n*ck.vervoort
3rd October 2013, 11:09
[SIZE=4]"20 procent van studenten krijgt onterecht diploma"
[/SIZE]
Vlaamse docenten en professoren klagen dat één op de vijf studenten in het hoger onderwijs zijn diploma niet verdient. Studenten slagen er niet in voldoende zelfstandig te denken en zijn zelfs hun moedertaal niet helemaal meester, dat meldt de krant Het Nieuwsblad.

De frappante cijfers zijn het resultaat van een bevraging bij 1.300 professoren en docenten door denktank Itinera. De academici klagen over een gebrek aan analytisch, kritisch en zelfstandig denkvermogen bij de studenten. Daarnaast laat hun basiskennis te wensen over en schieten de studenten zelfs tekort in de kennis van het Nederlands.

Ook zouden de vernieuwingen in het hoger onderwijs, als creditsystemen en persoonlijke trajecten, het voor studenten makkelijker maken om toch af te studeren, ook al hebben ze hun diploma eigenlijk niet verdiend. Dit systeem legt volgens de docenten de klemtoon op de slaagcijfers en dit beïnvloedt de manier van punten geven bij hen. Een kwart van de docenten en professoren zal iemand die eigenlijk een 9 verdient eerder een 10 geven uit angst voor betwistingen.

Bron: De morgen online
Datum: 03-10-2013
Titel: " "20 procent van studenten krijgt onterecht diploma" "
URL: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1715925/2013/10/03/20-procent-van-studenten-krijgt-onterecht-diploma.dhtml

Eigen mening: Ergens goed dat meerdere mensen die vroeger geen kans op verdere studies hadden nu toch aan een diploma geraken. Wat inderdaad wel jammer is, is dat de kwaliteit vaak achteruit gaat. Het feit dat proffen/ docenten vaak een 10 geven uit schrik voor een nakende rechtszaak als ze een 9 zouden geven vind ik zeker angstaanjagend. Het is ook niet alleen in verdere studies dat er naar de rechtbank gegaan word, ik vrees dat wij toekomstig leerkrachten helaas ook vaak dergelijke situaties gaan zien.

Britt.VanLooveren
3rd October 2013, 17:51
Van dit percentage schrik ik toch wel even, 20% is niet niets. In het artikel vermelden ze dat studenten de dag van vandaag te weinig kennis over het Nederlands beschikken. In onze studierichting is dit zeer belangrijk. Ik vind het goed dat in onze lerarenopleiding een verplichte test wordt gedaan over onze spelling, maar eerlijk gezegd vind ik dat dit in alle jaren mag worden toegepast en dan heb ik het wel specifiek over de lerarenopleiding. Het is belangrijk dat je als leerkracht de spellingsregels onder de knie hebt, maar voor sommige onder ons is dit toch een hele opgave. Uiteraard geldt dit ook voor andere studierichtingen, maar in onze richting mogen ze dit van mij in het eerste tot en met het derde jaar invoegen. En dan heb ik nog niets gezegd over het dialect dat velen onder ons praten! Als toekomstige leerkracht is het zeker belangrijk dat je voor een klas A.N. praat.

Valerie.Pandelaers
3rd October 2013, 19:01
Ik ben het eens met Britt en vind het zelf ook belangrijk dat (en zeker wij als toekomstige leerkrachten) correct Nederlands spreken. In het dagelijkse leven gebruik ik ook dialect, maar binnen de school en in bepaalde situaties is een het gebruik van A.N. zeker een vorm van respect.
Ik zou ook graag even terugkomen op het deeltje van het artikel dat de creditsystemen bespreekt... Ik denk dat je dit niet te zwart mag inzien, niet elke student maakt 'misbruik' van het systeem. Hoewel ik denk dat er inderdaad enkelen zijn die gemakkelijker tolerantiepunten gaan inzetten in plaats van harder te studeren.
Ik vind het ook erg dat er soms rechtszaken aangespannen worden tegen docenten, proffen en leerkrachten, als een student of leerling niet geslaagd is voor een bepaald onderdeel. Als je een negen krijgt voor een vak, of minder als 50% in het middelbaar, dan is dat jammer, maar dan zal je harder je best moeten doen. Wat niet wegneemt dat sommige docenten, proffen en leerkrachten soms wel eens te streng kunnen verbeteren en een foutje kunnen maken bij de verbetering van een test of examen. Hier zouden de procedures binnen de associatie wel nog op kunnen verbeteren. Als je als student echt vind dat je onterecht behandeld bent, dan zou je dit binnen de associatie moeten kunnen oplossen zonder hiervoor bestraft te worden. Dan zouden de studenten misschien ook niet zo snel naar de rechtbank hoeven te stappen...