PDA

Bekijk de volledige versie : Kamer schaft vertrekpremie af bij vrijwillig ontslag


S*ef Bruyninckx
2nd October 2013, 14:57
Kamer schaft vertrekpremie af bij vrijwillig ontslag

in de Kamer heeft vanmiddag unaniem de afschaffing goedgekeurd van de uittredingsvergoeding voor Kamerleden die vrijwillig de assemblee verlaten. "De instructies zijn onmiddellijk overgemaakt aan de diensten en het systeem treedt op 2 oktober, vandaag dus, in voege", stelt Kamervoorzitter André Flahaut (PS).
De beslissing in de Kamer komt er na de commotie van vanochtend over oud-Senaatsvoorzitter Danny Pieters die geen afstand wilde doen van zijn uittredingsvergoeding. Nochtans nam Pieters vorig jaar zelf ontslag om vice-rector van de KU Leuven te worden. Vorig weekend raakte ook bekend dat Kamerlid Stefaan De Clerck (CD&V) geen afstand wou doen van zijn vertrekvergoeding wanneer hij binnenkort naar Belgacom zou overstappen om daar voorzitter te worden.

Beiden lieten echter snel weten dat ze hun vertrekpremie zouden laten vallen als het parlement snel een akkoord zou bereiken over de premies. Ook Kamervoorzitter Flahaut liet weten snel werk te willen maken van een afschaffing van de vertrekpremie bij vrijwillig ontslag. "Wat mij betreft, ben ik voorstander van een onmiddellijke toepassing", zei Flahaut. Dat is dus vandaag gebeurd voor de Kamer. Over de uittredingsvergoedingen van de Senatoren is er nog geen beslissing. Het Bureau van de Senaat zal zich daar morgen over buigen.

Uitzondering
Er geldt een uitzondering voor gevallen van overmacht, bijvoorbeeld bij gezondheidsproblemen. In dat geval zal het Bureau van de Kamer de situatie beoordelen.

Wat de uittredingsvergoeding aan het einde van de legislatuur betreft, zal van zodra de agenda's het toelaten, een werkgroep met vertegenwoordigers van de negen parlementen in ons land worden opgericht. Het nieuwe systeem dat daaruit voortvloeit, zal vanaf de volgende legislatuur ingaan.

De oplossing die vandaag groen licht kreeg, ligt volgens Flahaut het meest in lijn met het regeerakkoord.

Groen tevreden
Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen) reageert tevreden op de beslissing. "Hiermee is een belangrijke eerste stap gezet. Een Kamerlid dat vrijwillig ontslag neemt, heeft niet langer recht op een opstapvergoeding. Zo worden Kamerleden op gelijke voet behandeld met een werknemer die vrijwillig vertrekt naar een andere job", zegt Van Hecke.

Van Hecke herinnert er nog aan dat hij eerder een oproep lanceerde dat politiek benoemden afstand zouden doen van hun opzegvergoeding. Dat was begin september, toen Stefaan De Clerck (CD&V) als voorzitter van Belgacom naar voren werd geschoven. "Een promotie alleen op basis van politieke kleur, zonder sollicitatie, is reden genoeg om de opzegvergoeding vrijwillig af te staan", stelt Van Hecke. "Vandaag is er een definitieve regeling."

bron: HLN
datum: 2 oktober 2013

Mijn mening: Ik vind het niet meer dan juist dat ze deze wet hebben aangepast. Ik ben er wel van geschrokken dat de Kamer zo kort op de bal heeft gespeeld om de hoge vertrekpremies af te schaffen. Op deze manier bespaart de regering weer heel wat geld dat eigenlijk zomaar werd gegeven aan een politicus die vrijwillig afscheid nam van de Kamer. Ik vind dat de Kamer in deze zaak zeer goed heeft gehandeld en ben er positief van verrast dat de Kamer unaniem kiest voor de belangen van het volk in plaats van voor hun eigen belangen.