PDA

Bekijk de volledige versie : Mijn kind, schoon kind...


Barst
20th October 2004, 21:28
Vader valt schooldirecteur aan

De vader die maandag de directeur van de gemeentelijke basisschool in Hoei-Zuid aanviel, omdat hij diens zoon van 11 een berisping had gegeven, is vrijgelaten maar beschuldigd van het toedienen van vrijwillige slagen en verwondingen met arbeidsongeschiktheid tot gevolg. De vrouw van de aanvaller, die aanwezig was bij de feiten, wordt niet vervolgd.

De directeur had de leerling vorige week een berisping gegeven omdat hij een studiemeester had beledigd en met een andere leerling had gevochten. Daags nadien liet de moeder van de leerling de directeur weten dat haar kinderen van school zouden veranderen. In deze periode van het schooljaar kan dit enkel met toestemming van de schoolinspectie.

Maandagmorgen stormde de moeder het kantoor van de directeur binnen en eiste de nodige formulieren. De directeur weigerde. Vervolgens kwam de vader binnen en volgde een handgemeen waarbij de directeur op de grond werd geworpen.

De opgeroepen politie arresteerde de ouders. De moeder werd 's namiddags al vrijgelaten.


20/10/2004 (fvg), (belga), ©Copyright De Standaard

Davy V.H.
20th October 2004, 21:40
Ja lol... wat verhaaltjes vertellen de kinderen niet tegen hun ouders thuis als ze straf krijgen. De ouders geven hun kind vaak gelijk omdat het kind op school zich vaak anders gedraagt dan thuis. Ik denk dat je als leerkracht soms wat te horen krijgt op oudercontact avonden...:rolleyes:

judithgielens
20th October 2004, 23:23
Ik kan mij nog goed herrinneren dat ik in het 4e leerjaar is een mep heb gekregen van een lkr van mij en terecht.
Ik durfde dit niet tgn mn ouders zeggen, maar via via kwamen ze dat natuurlijk wel te weten.
Mijn moeder is dan met die lkr gaan praten en die heeft die lkr zelfs nog een schouderklopje gegeven om het zo te zeggen.

Ouders van tegenwoordig(heb ik de indruk) zijn veel te hard op hun kinderen gesteld en zoals de titel zegt: mijn kind schoon kind, is dezer tijden echt wel waar!

In de grote vakantie doe ik ook speelpleinen. Dit jaar hadden we een meisje meermaals aangepakt of eens apart gezet. 'S avonds komt de vader, die doet haar verhaal tgn de vader dat ze constant int straf moet staan van ons enz, die vader luisterde nog niet eens naar ons verhaal! ==> Mijn kind schoon kind! mijn kind doet zoiets niet, mijn kind is zoiets niet, dat is wat jullie van mijn kind maken, ... deze uitspraken kregen wij dit jaar veel te horen opt speelplein!
"in mijne tijd he" was dat helemaal anders! als ze hoorden dat je ergens straf had gekregen, kreeg je thuis waarschijnlijk nog eens een lading!
Laat die tijd maar terugkomen zou ik zo zeggen!

Barst
21st October 2004, 00:00
Die 'mep' gaat mij te ver, maar je verhaal over de speelpleinwerking kan er inderdaad toe leiden dat de vrijwilligers al van op voorhand alle lust ontnomen wordt om zich hiervoor nog verder in te zetten :(

sophiekecools
22nd October 2004, 15:16
nog een typisch vb... lkr geeft lln nr zijn voeten/straf. 's avonds hangen de ouders aan je deur of aan de telefoon om te zeggen dat dit niet kan...
ouders schuiven een groot deel vd opvoeding v hun kinderen door naar de school/de lkr, zolang het goed gaat hoor je de ouders niet. maar als het kind dan eens een berisping krijgt... amai! dus we (lkr) mogen wel opvoeden mr niet straffen :-s
logica????

EllekeSmits
23rd October 2004, 20:58
School is voor de jongeren echt hun thuis, ze zijn het merendeel van hun tijd op school! De school is dus eigenlijk de belangrijkste opvoeder van de jongeren! Ik vind dat een leerkracht een leerling mag straffen, maar dit moet wel rechtvaardig gebeuren en de straf moet nuttig zijn!
Voorbeeld: Laat hen een artikel lezen over een onderwerp dat gevoelig ligt bij jongeren en vraag hen om hun eigen mening hierover te schrijven. Op die manier leren ze door strafwerk kritisch omgaan met media.

Barst
25th October 2004, 02:33
'Ouders met rug tegen de muur' - Klachtenlijn krijgt veel reacties over slechte relatie met school



AMSTERDAM - De communicatie tussen ouders en scholen verloopt niet altijd goed. Veel ouders voelen zich niet gehoord door de school, vooral bij problemen als dyslexie en pesten.


Dit blijkt uit een inventarisatie van vragen en klachten die bij '5010' binnenkwamen tijdens een actieweek in oktober. '5010' is een telefonische en digitale vraagbaak (0800-5010; www.50tien.nl) over het onderwijs voor ouders.

Sinds april, toen de vraagbaak openging, hebben 3500 mensen een vraag of klacht voorgelegd. Tijdens de actieweek werd aan ouders gevraagd tegen welke problemen zij aanlopen. Dit leverde ruim zeventig reacties op.

,,Dat is veel'', vindt I. van Kesteren, directeur van de katholieke ouderorganisatie NKO en woordvoerster van '5010'. ,,Voor ons is het moeilijk om de ouders te bereiken. Opvallend veel problemen gaan over de relatie tussen de ouders en de school. Ouders staan vaak met de rug tegen de muur.''

Het gaat vooral mis tussen scholen en ouders als het kind een individuele aanpak vergt, vat Van Kesteren samen. De conflicten gaan vaak om een hoogbegaafd kind, een dyslectisch kind of een kind dat gepest wordt. ,,Scholen schermen zichzelf dan af, ze doen alsof zij de deskundigen zijn die weten hoe het moet.''

Ouders op hun beurt zijn vaak erg kwetsbaar als het om hun eigen kind gaat en zijn daarom moeilijk te benaderen. ,,Scholen zouden deze kwetsbaarheid beter moeten aanvoelen'', adviseert Van Kesteren, ,,En ouders moeten beter aanvoelen dat docenten een eigen deskundigheid hebben in de omgang met hun kind.''

Binnenkort ontvangt minister Van der Hoeven een rapport met de belangrijkste bevindingen. Dat gaat ook in op 'oude' problemen. Zo klagen veel basisscholen over het overblijven, de middelbare scholen over de hoge schoolkosten. Ook de ouderbijdrage roept veel irritatie op: ouders hoeven die niet te betalen, maar de scholen doen alsof dit verplicht is.


Trouw, 25-10-2004

yannick.staelens
25th October 2004, 17:27
ja maar of ze nu als strafwerk woordjes moete schrijven of een opstelleke blijft hetzelfde denk ik!.. Tga erom dat wij als lkr veel op ons dak krijgen van de ouders omdat we ze hun zoon/dochter straf geven. Dan mag dat nog een straf zijn waar de kinderen iets mee doen. Ik vind het een schande dat de ouders inderdaad meestal denken, Mijn kind, Schoon kind.. Zoals judith zegt.. Dat het maar snel terug gaat naar den oude tijd waar de lkr mee mocht opvoeden!!

Evi Van Hoof
17th November 2004, 23:11
sommige kinderen hebben het wel eens nodig om op hun plaats gezet te worden, maar dan hoeft de leerkracht nog altijd niet 'fysiek geweld' te gebruiken...

judithgielens
17th November 2004, 23:25
Originally posted by Evi Van Hoof
sommige kinderen hebben het wel eens nodig om op hun plaats gezet te worden, maar dan hoeft de leerkracht nog altijd niet 'fysiek geweld' te gebruiken...

hoe kom je hierbij? ik ben even niet mee:o

yannick.staelens
17th November 2004, 23:26
Fysiek geweld door de leerkracht is volgens mij nog altijd verboden:D ... Het gaat hier niet om fysiek geweld denk ik :) eerder over het al dan niet mogen van straf uitdelen...

katleen
18th November 2004, 16:42
ja, je hebt écht zo van die ouders die de fouten van hun eigen kind niet kunnen zien hé.. ik heb met zo iemand in de klas gezeten en het minste dat ze berispt werd belde die moeder naar school. Echt niet te doen. Ik zou het heel moeilijk vinden om als leerkracht met zo'n ouders nog een opbouwend gesprek te hebben op een oudercontact. Wat kan je kind nog leren als je als ouders niet kan zien dat het ook slechte dingen doet! Ik ben blij dat mijn ouders wél realistisch waren. :p

yannick.staelens
18th November 2004, 16:48
Hehe.. waarom Kathleen? was jij zo'n stout kind dat je ouders regelmatig op het matje werden geroepn door je leraar? ;)

katleen
18th November 2004, 17:25
nee, ik was een engeltje :p