PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Van ambtenaren die het ‘uithangen’, moet je afscheid kunnen nemen’


j*na.toelen
30th September 2013, 20:27
‘Van ambtenaren die het ‘uithangen’, moet je afscheid kunnen nemen’

Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA)
De hervormingsplannen voor de Vlaamse ambtenaren bevatten wel degelijk een duidelijke visie, zo laat Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA) maandag weten via zijn woordvoerder. Ook de strengere ontslagregeling. ‘Er is een zeer kleine minderheid die het ‘uithangt’, logisch dat je van die mensen dan afscheid moet kunnen nemen, zegt woordvoerder Kris Snijkers.

Door het nieuwe voorstel van Bourgeois kunnen statutaire ambtenaren hun ontslag krijgen als ze op vijf jaar tijd twee negatieve evaluaties krijgen. Voordien was dat enkel mogelijke bij twee negatieve beoordelingen op rij. De vakbonden hebben maandag al duidelijk gemaakt dat ze niet opgezet zijn met die wijziging.
‘Dat aangepaste ontslagrecht is slechts een klein elementje uit het pakket maatregelen’, benadrukt de woordvoerder nu. ‘Vroeger waren er inderdaad twee opeenvolgende negatieve evaluaties nodig, en een zeer kleine minderheid speelde daarmee. Na een negatieve evaluatie spande men zich een jaar in, waarna het weer bergaf ging.’
Dezelfde stoel
Dat achter de voorstellen geen visie zit, zoals de vakbonden zeggen, klopt volgens Snijkers ook niet. ‘De kern van die visie bestaat uit meer mogelijkheden tot mobiliteit’, zo legt hij uit. ‘Mensen zitten nu niet meer 35 jaar lang op dezelfde stoel. We moeten ervoor zorgen dat mensen doorheen hun loopbaan kunnen veranderen van job, en dus ook kunnen wisselen tussen de private sector en overheid.’ Bourgeois wil meer mensen uit de privé aantrekken, door hen 20 jaar anciënniteit te laten meenemen.
Daarnaast is het beleid ook gericht op het wegwerken van discriminaties tussen contractuelen en statutairen. Onder meer de mogelijkheid om contractuelen ook te laten opklimmen, past daarin. ‘En anders dan vakbond VSOA zegt, gaat het daarbij enkel om contractuelen die via een objectieve selectieprocedure zijn aangeworven.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130930_00767126?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dso-nieuws-binnenland+%28De+Standaard+Online%3A+Binnenland%29

Mening:

Ik vind het zeker een goede verandering zodat de ambtenaren zeker meer hun best gaan doen op het werk en ook minder snel afwezig zullen zijn als ze bijvoorbeeld geen zin hebben om te gaan werken. Zoals ook in het artikel staat hadden de ambtenaren als snel door dat ze het ook sluw konden spelen zoals na een negatieve evaluatie zich 1 jaar zeer goed inspannen en daarna terug minder hard hun best doen.

Shana.Loeckx
30th September 2013, 21:17
Statutairen denken vaak dat ze veilig zijn. "Ze kunnen zich al eens wat meer permitteren." Deze maatregel zal hier toch wat verandering in brengen. Toch zit ik een beetje met een dubbel gevoel over deze kwestie. In de leraarskamer tijdens mijn stages heb ik al heel wat verhalen gehoord van leerkrachten die onterecht beschuldigd zijn van bepaalde zaken. Bijvoorbeeld wanneer jongeren verliefd zijn op de leerkracht, maar deze liefde is niet wederzijds. Dan zijn er soms jongeren die 'wraak' willen nemen. Op vijf jaar tijd kan er toch heel wat gebeuren waardoor goede leerkrachten onterecht ontslagen worden. Ik zeg niet dat de leerkracht altijd gelijk heeft. Toch vind ik dat er steeds een grondig onderzoek moet opgestart worden wanneer er zoiets voorvalt. Dan is het aan de directie om een gepaste sanctie te vinden voor de leerling of leerkracht. En als het dus echt de spuigaten uitloopt, moeten er soms grote maatregelen genomen worden. Dan kan deze maatregel een oplossing bieden.