PDA

Bekijk de volledige versie : David Cameron wil 'radicale' nieuwe onderhandeling EU


E*ien.Khouri
29th September 2013, 15:46
David Cameron wil 'radicale' nieuwe onderhandeling EU

De Britse premier David Cameron wil opnieuw onderhandelen over verdragen van de Europese Unie. Hij wil een 'zeer radicale heronderhandeling' om te zorgen voor 'nieuwe betrekkingen' met Europa. Dat zei Cameron vanochtend tegen de BBC. .

In januari had Cameron al aangekondigd dat hij een referendum over het EU-lidmaatschap zou organiseren als hij in 2015 wordt herkozen. De huidige conservatief-liberale coalitie hinkt op twee gedachten over Europa. EU-lidmaatschap is beter voor de economie, maar Londen houdt zaken als belastingheffing liever in eigen hand.

Cameron zei ook dat Groot-Brittannië uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens zou kunnen stappen. Hij wil zo de vrije hand krijgen om "mensen die niet het recht hebben om hier te zijn, die ons land bedreigen" het land uit te zetten.

In het interview zinspeelde Cameron ook op belastingverlaging, vooral voor de laagste inkomens. "Ik wil de hardwerkende mensen helpen, vooral mensen met lage inkomens, zodat ze meer van hun geld kunnen houden, om het uit te geven zoals ze zelf willen", zei Cameron.

De Conservatieve partij van Cameron begint vandaag aan haar partijcongres in de stad Manchester. In de aanloop naar de bijeenkomst hadden parlementsleden van de 'Tories' al een oproep aan Cameron gedaan om met Brussel te onderhandelen.

Bron: De Morgen, 29/09/2013

Dit lijken mij meer mooie verkiezings-praatjes dan echte concrete plannen. Cameron zal ook wel weten dat vele Britten de Europese Unie niet echt fantastisch vinden en speelt hier, naar mijn gevoel, gewoon op in. Vooral dan het plan om de 'hardwerkende mens met een laag inkomen te helpen' klinkt als iets dat we al honderd keren uit zijn mond hebben gehoord. Het idee om uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens te stappen klinkt vrij radicaal. Het komt over alsof hij het niet erg vindt om mensenrechten te schenden gewoon zodat hij 'buitenlanders' het land uit kan houden.

Zoals ik al zei in het begin, ik denk dat Cameron vooral veel praatjes maakt en weinig doet. Hoe zijn plannen gaan uitpakken zullen we dan wel in 2015 zien.