PDA

Bekijk de volledige versie : Voorgeborchte opgedoekt


Barst
30th November 2005, 22:56
Vaticaan haalt zielen overleden kinderen uit voorgeborchte van hel


De theologen van het Vaticaan willen kinderen die overlijden nog voor ze gedoopt kunnen worden, rechtstreeks naar de hemel sturen. Tot nog toe gingen zij, bij gebrek aan doopsel, naar het voorgeborchte van de hel. De internationale theologische commissie die sinds maandag bijeen is in het Vaticaan, werkt aan een ontwerptekst over de kwestie.

Het lot van kinderen die overleden nog voor ze het levenslicht zagen of die slechts korte tijd leefden zonder gedoopt te zijn, werd geregeld door de theoloog Sint-Augustinus.

Omdat hun ziel niet werd gezuiverd van de erfzonde door het doopsel, konden ze niet naar de hemel. Maar omdat ze nog niets verkeerd gedaan hadden, konden de zielen van de kinderen ook niet naar de hel. Daarop werd het voorgeborchte geïntroduceerd.


DS, 30-11-2005(belga)

kristofdebruyn
2nd December 2005, 08:14
Ik dacht dat ze juist bij de geboorte direct moesten gedoopt worden omdat ze met de geboorte een zonde hadden. Nu verklaart men juist het omgekeerde

Het belangrijkste is het water: Ik doop je in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, zegt degene die doopt terwijl hij of zij water over het hoofd van de dopeling giet. Waarom water?, vraag ik graag aan de kinderen die aanwezig zijn bij de doopplechtigheid. Wat doen we zoal met water? Wassen zeggen ze dan meestal, we wassen ons met water! Heel goed! Maar het kindje in die dikwijls mooie witte jurk, dat is al zo schoon, dus we hoeven het hier in kerk niet nog eens een wasbeurt te geven, dat is meestal voor de doop thuis al extra goed gedaan. De doop is ook niet meer zozeer een reinigingsritueel zoals in de tijd van Johannes de Doper, toen moesten de zonden nog weggewassen worden, het waren ook volwassen mensen. Maar zo'n kindje - een paar weken maanden of jaren oud, kan nog niet gezondigd hebben... en die erfzonde waarmee de opa's of oma's af en toe nog mee komen aandragen, dat is toch iets heel anders. Dat is veel meer het kwaad in de wereld wat we erven als we in deze wereld geboren worden, maar waar we niet alleen en persoonlijk verantwoordelijk voor zijn.

Hoe kan men nu die erfzonde laten verdwijnen???