PDA

Bekijk de volledige versie : Verantwoordelijkheidszin


Stevie
20th October 2004, 16:59
Om even te laten bezinken - polletje toegevoegd...

(Bron - De Standaard)

Vrienden dronken chauffeur vrijgesproken


Gast met 2,4 promille reed echtpaar met twee kinderen en zichzelf dood

STRAATSBURG (reuters) - De correctionele rechtbank van Nancy sprak gisteren een echtpaar vrij dat aangeklaagd was omdat het een dronken vriend liet vertrekken die nadien een zwaar ongeluk veroorzaakte. Daarbij lieten hijzelf en vier andere mensen het leven.



HET proces werd met grote aandacht gevolgd want als Angélique en Jean-Sébastien Fraisse schuldig waren bevonden, had dat een juridisch precedent met verstrekkende gevolgen kunnen vormen.

Een vriend van het echtpaar, Frédéric Colin, was de avond van 23 februari 2000 met 2,4 gram alcohol in het bloed uit hun huis in het departement Meurthe-et-Moselle, in het oosten van Frankrijk, vertrokken.

Bij Pont-à-Mousson nam hij de autoweg A3 in de verkeerde richting en ramde de wagen van een jong gezin. Het echtpaar en twee van hun drie kinderen kwamen daarbij om het leven. Alleen een meisje van vijf bleef in leven. Colin kwam om in zijn brandende auto.

De grootmoeder van de kinderen diende klacht in. Ze zei dat de Fraisses hun gast hadden moeten verhinderen weg te rijden, en, als dat niet lukte, tenminste de verkeerspolitie hadden moeten waarschuwen dat er een potentieel gevaarlijke dronken chauffeur op de weg was.

Het paar zei dat het wel degelijk geprobeerd had Colin tegen te houden en hem ervan te overtuigen in hun gastenkamer te blijven slapen. Maar hun vriend werd boos en agressief en vertrok toch.

De zaak was dubbel pijnlijk omdat Angéliqe Fraisse vanaf het middel verlamd is en in een rolstoel zit sinds ze op haar zestiende door een dronken chauffeur omvergereden werd. De beschuldiging zei dat het paar daarom des te meer het risico moest beseffen toen het zijn vriend om vier uur 's ochtends liet vertrekken na de hele avond en een stuk van de nacht samen gedronken te hebben. Toch beval de procureur de vrijspraak aan en de rechter volgde hem daarin. Volgens de procureur hadden de Fraisses gedaan wat ze konden om hun vriend het rijden te beletten. Ze hadden weliswaar de politie kunnen waarschuwen maar ,,dat is nergens voorzien in de wet'', zei procureur Michel Sinthille. Volgens hem was een strikte toepassing van de strafwet nodig om het onderscheid te handhaven tussen de wet en de moraal.

De advocaat van de familie had een principiële straf gevraagd om ,,te vermijden dat er nog dergelijke tragedies plaatsvinden'', maar ook hij gaf toe dat het hier een ,,grensgeval'' betrof.

De zaak lokte felle debatten uit in Frankrijk waar de regering sinds jaren een campagne voert tegen dronkenschap achter het stuur om het hoge aantal verkeersdoden terug te dringen. Uitbaters van cafés en bars kunnen al vervolgd worden als ze een dronken klant laten wegrijden.

judithgielens
20th October 2004, 17:17
opmerkelijke rechtzaak

Het paar zei dat het wel degelijk geprobeerd had Colin tegen te houden en hem ervan te overtuigen in hun gastenkamer te blijven slapen. Maar hun vriend werd boos en agressief en vertrok toch.

==> wa moet je dan doen? u eerst laten "aframmelen" omdat die persoon niet wil blijven slapen?
Ik denk ook als dat een goede vriend is, dat je die ook wel ergens een beetje vertrouwd dat er niet zoiets gebeurt
Ik vind niet dat vrienden van die persoon moeten opdraaien voor zijn ongeval.
Bij mij kwam het eerder over dat die mevrouw een schuldige wil voor het verlies van haar familie. Dit is echter geen oplossing of middel om ze terug te halen. Dus ik ben heel blij dat die vrienden zijn vrijgesproken!

Stevie
20th October 2004, 17:24
Voor alle betrokken partijen bijzonder pijnlijk - kom zoiets maar te boven. Je kan inderdaad niet op je gezicht laten timmeren, maar als het echte vrienden zijn zou je waarschijnlijk toch wel ver kunnen gaan, door bijv. sleutels af te nemen of persoon een (verplichte) lift te geven. Hopen maar dat een dergelijke situatie + noodlottige afloop ons overkomt...

Davy V.H.
20th October 2004, 18:34
Ja idd zeer dramatisch zoiets. Maar juridisch hadden de aanklagers toch geen poot om op te staan.

Stond vandaag ook iets gelijkaardigs in de krant van een café uitbaatsters die veroordeelt is tot 12 maanden voorwaardelijk en geldboete van 1500 euro. Ook mag ze twee jaa geen café meer uitbaten (beetje broodroof wel) omdat een klant bij hen stomdronken is gestorven.

Trop is trop...en bussiness is bussiness :rolleyes:

Stevie
21st October 2004, 08:27
....maar in dat geval heeft de uitbater bewust een zware cocktail uitgeschonken aan een duidelijk dronken persoon. Ik zou dan niet van broodroof spreken, want een caféhouder heeft duidelijk z'n plichten in het geval van dronken klanten....

Davy V.H.
21st October 2004, 12:55
Originally posted by Stevie
....maar in dat geval heeft de uitbater bewust een zware cocktail uitgeschonken aan een duidelijk dronken persoon. Ik zou dan niet van broodroof spreken, want een caféhouder heeft duidelijk z'n plichten in het geval van dronken klanten....

Ja idd... mijn post komt misschien over dat ik het niet erg vind. Ik ben er zeker niet mee akkoord dat ze zoiets gedaan hebben. Enkel dat uitbaatverbod vind ik persoonlijk overdreven.

En sommige mensen zien er al na 4 pintjes stomdronken uit. EN sommigen zijn na 14 pinten nog normaal van gedrag...:confused:

Inschatten is soms moeilijk denk ik. Maar als je iemand zie zwijmelen en bijna bij bewustijn op een kruk zitten, dan is het tijd om de kraan dicht te draaien denk ik als café uitbater. En liefst iets vroeger. ;)

karen
25th October 2004, 18:56
Ik denk dat het als café baas moeilijk is om op te treden tegen je eigen zatte klanten. (ooit al iets tegen een zatte proberen te zeggen?) Uiteindelijk is het de klant zijn verantwoordelijkheid en moet je nog altijd verantwoordelijk zijn voor je eigen daden.
Je kan als café baas wel zeggen dat hij moet stoppen maar dan gaat hij gewoon naar het volgende café. En dan ben jij er wel vanaf maar voel je je dan minder schuldig?
Voor het echtpaar met die kinderen is het gewoonweg dramatisch. het ergste is dat wanneer je zelf dronken rijdt en je sterft had je er zelf de hand in maar meestal zijn het de andere onschuldige mensen die sterven en gekwetst geraken.

yannick.staelens
26th October 2004, 21:18
Ik denk dat een cafébaas gemakkelijk kan zeggen... Nu is het genoeg geweest voor U... Ga naar huis!! Daarom vind ik het niet meer dan juist dat de cafébaas een straf heeft gekregen. Wat betreft het voorval met die dronken chauffeur denk ik idd ook dat het goed is dat deze mensen niet veroordeeld zijn!! Je kan toch echt niet iemand laten boeten omdat een vriend een verkeersongeval doet? Zoals judith zegt.. volgens mij zochten die mensen gewoon een zondebok. Dit waren dan dus die vrienden van de man. Persoonlijk zou ik die man gewoon gevraagd hebben.. of beter aangedrongen hebben om te blijven overnachten, of ik zou hem zelf naar huis gebracht hebben. De politie waarschuwen lijkt mij zeer overdreven aangezien het je vriend is.. Sleutels afnemen lijkt me ook wat te ver! Het is immers nog altijd die man zijn verantwoordelijkheid!!

judithgielens
26th October 2004, 21:25
hoeveel cafébazen zouden zelf geen schrik hebben van zatte mensen?!
ik denk dat het voor ons altijd wel makkelijk is om mensen te beschuldigen en oordelen te vellen, maar alles hangt uiteindelijk af en verschilt van situatie tot situatie

Ik denk ook wel dat het wel eens voorvalt dat cafés gewoon vernield worden door zatte mensen die geen pint meer krijgen.
Dan sta je als cafébaas ook machteloos en heb je de keuze
1) met gevaar voor eigen leven die persoon buiten shotten
2) met gevaar voor een proces die persoon nog een pint geven

Volgens mij gaan vele personen dan nog liever voor optie 2 en krijg je die situaties waar we het hier over hebben.

Zoals ik al eerder zei: een oordeel vellen is simpel, maar zet je zelf eens in die mensen hun schoenen! wat zou jij doen?!

yannick.staelens
26th October 2004, 21:31
Euhm... meetsal.. of mss wel altijd zijn die mensen die ni buite te krijgen zijn vaste klanten.. die gaan nx aan het café of aan de cafébaas doen van hun eigen stamcafé e? kdenk echt niet dat een cafébaas zo'n groot gevaar loopt door zo iemand buite te zetten! Of vergis ik me? Dit kan eens voorvallen ntrlk!! maar dan toch echt wel minimaal!

Stevie
27th October 2004, 14:11
Wat de Franse wetgeving betreft weet ik het niet direkt, maar de Belgische wetgeving is zeer strikt mbt het schenken van alcohol aan dronken personen:

"ALCOHOL

Wetgeving

De Belgische wet controleert het schenken van sterke dranken in drankgelegenheden (met vergunningen). Ook de productie van alcoholhoudende dranken wordt gereglementeerd, voornamelijk omwille van kwaliteitsnormen en om economische redenen (taksen).

Daarnaast is er de beteugeling van dronkenschap. Er bestaan straffen voor het zich in staat van dronkenschap op een openbare plaats bevinden, het schenken van alcoholische dranken aan een persoon die kennelijk al dronken is, het doen drinken van een persoon die kennelijk dronken is en het opdienen van alcohol aan jongeren beneden 16 jaar (of beneden 18 jaar wanneer het om sterke drank gaat)."

Jonas
28th October 2004, 12:16
Mijn nonkel baat een café uit en die zit ook dikwijls met zulke problemen. Een paar jaar geleden dacht ik ook dat het toch zo moeilijk niet kan zijn voor een cafébaas om dronken klanten geen alcohol meer te geven. Ik heb mij daar toch in vergist, spijtig genoeg. Die klanten gaan dan gewoon uit hun dak. Ze zetten het café op stelten en begin daar maar eens tegen. Dan is het gemakkelijker om ze met een nieuwe pint te kalmeren. Het zou niet mogen, maar toch is het niet zo gemakkelijk vrees ik. Die dronkaards kunnen uw café kapot maken, zowel letterlijk als figuurlijk. Het café bestaat dan ook grotendeels door vaste klanten.
Niet gemakkelijk hoor.