PDA

Bekijk de volledige versie : 18-jarigen krijgen zelf het kindergeld in handen


N*ortje.VandenAckerveken
23rd September 2013, 09:17
[SIZE=3]18-jarigen krijgen zelf het kindergeld in handen[/SIZE]

Als Vlaanderen dat wil, kan het in 2020 doen wat een aantal andere landen al lang doen: het ‘kindergeld’ voor 18-plussers die nog studeren, rechtstreeks aan henzelf uitbetalen, samen met hun eventuele studiebeurs; het vormt dan hun studiegeld of studieloon.

Dat blijkt uit het Groenboek Zesde Staatshervorming dat minister-president Kris Peeters dit weekend bezorgde aan het Vlaams Parlement: 700 bladzijden ‘te maken keuzen’ als straks tientallen en tientallen vroegere federale bevoegdheden, en (delen van) de budgetten ervoor, naar deelstaat Vlaanderen overkomen. Zo onder meer het kindergeld.

De discussie over de woonbonus die in alle heftigheid woedde de afgelopen dagen, is klein bier in vergelijking met het debat over de toekomst van het kindergeld. Het kindergeld gaat immers over drie ŕ vier keer zoveel geld, het belangt nog veel meer gezinnen aan en men kan er nog veel meer aan veranderen.

Vlaanderen kan het kindergeld bijvoorbeeld koppelen aan het inkomen. Velen bepleiten dat al jaren. Dat is wellicht rechtvaardiger dan het kindergeld koppelen aan het ‘sociaal statuut’ zoals men nu nog altijd doet. Rijken en armen krijgen vandaag evenveel. Langdurig werklozen, invaliden, alleenstaande ouders krijgen vandaag meer kindergeld dan werkenden en twee-oudergezinnen, ongeacht hun inkomen. De administratie waarschuwt echter: het correcte en relevante inkomen vaststellen, is niet zo simpel. Alleen de armen kindergeld geven, hoor je ook wel eens verdedigen.
Vlaanderen kan het kindergeld ook veel eenvoudiger maken, als het dat wil. Vandaag zijn er zo’n 760 verschillende kindergeldtarieven in omloop.
Velen willen de ‘rang van het kind’ afschaffen: voor een derde en volgende kind krijgt een gezin meer kindergeld. Velen vinden dat het eerste kind het meest moet krijgen omdat het ook het meeste kost. Er zijn er ook die vinden dat het hebben van veel kinderen niet moet ‘beloond’ of ‘aangemoedigd’ worden.
Er zijn er ook die de leeftijdstoeslag willen omdraaien: niet de oudste kinderen maar de jongste (0-3 jaar) kosten het meest, zeggen ze.
Anderen menen dat gezinnen veel meer kinderopvang nodig hebben dan kindergeld.
Nog anderen willen de kinderbijslag koppelen aan voorwaarden: zorgen dat de kinderen niet spijbelen, bijvoorbeeld.
Voor de kinderbijslagdiscussies is er nog wel wat tijd. Voorlopig mogen de deelstaten alleen de bedragen wijzigen, niet het systeem. Ten laatste in 2020 moet ook dat laatste kunnen.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130922_030, 23 september 2013

Eigen mening:
Ik kan ermee akkoord gaan dat er wijzigingen moeten aangebracht worden aan het systeem van de kinderbijslag. Zo vind ik het bijvoorbeeld een goed idee om de kinderbijslag te koppelen aan het inkomen. Dat is naar mijn mening eerlijker. Mensen die een laag inkomen hebben, zullen dan meer krijgen, terwijl dat nu vaak niet het geval is. Ook vind ik dat het systeem eenvoudiger gemaakt mag worden. 760 verschillende bedragen is wel heel erg veel! Dit kan zeker verminderen en eenvoudiger worden. Toch vind ik het niet zo'n goed idee dat 18-jarigen zelf hun kindergeld zouden krijgen. Ik denk dat de meeste ouders hier niet echt voorstander van zullen zijn. De ouders moeten namelijk het meeste betalen, dan mogen zij er ook voor vergoed worden, vind ik. Wat zullen de kinderen er zelf mee doen? Misschien wel zaken waarvoor het geld absoluut niet bedoeld is. Ik denk dat het nog altijd veiliger zal zijn het kindergeld aan de ouders te geven. En als zij beslissen dat de kinderen hun studies en dergelijke zelf moeten betalen, met het kindergeld, dan kunnen zij dit nog altijd zelf doorgeven. Ik denk dat de keuze hiervoor bij de ouders moet blijven liggen.